در آستانه ی آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۸ خورشیدی، مسئولان اداره ی معارف هرات میگویند که در سال تعلیمی ۹۷ دستکم ۳۲ باب مکتب به دلایل مختلف مسدود مانده است. ناامنی، کوچ اجباری و نبود معلم از عمده ترین دلایل مسدود ماندن این مکاتب خوانده میشود. روح الله ازهد، رئیس معارف هرات میگوید در این ولایت […]

در آستانه ی آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۸ خورشیدی، مسئولان اداره ی معارف هرات میگویند که در سال تعلیمی ۹۷ دستکم ۳۲ باب مکتب به دلایل مختلف مسدود مانده است.

ناامنی، کوچ اجباری و نبود معلم از عمده ترین دلایل مسدود ماندن این مکاتب خوانده میشود.

روح الله ازهد، رئیس معارف هرات میگوید در این ولایت ۱۰۳۸ باب مکتب وجود دارد که تنها ۸۶ باب آن در شهر موقعیت دارند.

به گفته ی وی در سال تعلیمی ۹۷، دروازه ی دستکم ۳۲ باب مکتب عمدتا در مناطق دوردست به روی هزاران دانش آموز بسته مانده است.

او گفت:” در اثر سعی و تلاش که ما در سالهای قبل، امسال و اخیرآ انجام دادیم اکثر مکاتب بسته ما باز شده و خوشبختانه ما نسبت به سایر ولایت های دیگر مکاتب باز بسیار زیادی داریم. ما یک هزار مکتب فعال داریم و به سال تعلیمی همه دروس خود را آغاز میکنند و حدود ۳۲ مکتب غیر فعال داریم و ما روی شان کار میکنیم که فعال شوند”.

تا آغاز سال تعلیمی جدید در افغانستان کمتر از ۱۵ روز باقی مانده است.

به گفته ی رئیس معارف هرات، بیشتر مکاتب مسدود در ولسوالی های فارسی و شیندند موقعیت دارند.

اوگفت:” امکان دارد در بعضی از نواحی ولسوالی ها مانند شیندند و فارسی، بخاطر مشکلات امنیتی مکاتب بسته باشد”.

مسدود ماندن برخی مکاتب در ولسوالی های عمدتا ناامن ولایت هرات حرف تازه ای نیست.

سال های گذشته نیز مسئولان معارف هرات بارها از این روند ابراز نگرانی کردند و خواهان رفع مشکلات و چالش های موجود و بازگشایی این مکاتب شدند.

با این حال جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات میگوید که اداره ی محلی در تلاش است تا با کمک بزرگان و متنفذان، درهای مکاتب مسدود شده را دوباره به روی دانش آموزان باز کنند.

او گفت:” تلاش ما این است که افکار عمومی را قناعت بدهیم و همکاری شهروندان را جلب کنیم تا در سطح ولسوالی ها بسیج و مانع مسدود ماندن مکاتب شوند و در عین زمان با نفوذی که وجود دارد در سطح ولسوالی ها فشار وارد کنیم تا کسانیکه با معارف ضدیت دارند، دست از فعالیت های غیر قانونی خود بردارند”.

این در حالیست که پیش از این نیز گزارش هایی از مسدود ماندن برخی مکاتب در ولسوالی های گلران، گذره، کشک کهنه و پشتون زرغون هرات به نشر رسیده بود.

در کنار مسدود ماندن مکاتب، کمبود معلم، نبود ساختمان درسی و کمبود تجهیزات از مشکلات اساسی سد راه معارف هرات به حساب می آید.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد