پس از گذشت دو ماه از افتتاح راه لاجورد، امروز نخستین محموله آزمایشی راه لاجورد از کشورهای اروپایی به هرات رسید. راه لاجورد، مسیر ترانزیت کالا از افغانستان به سوی کشورهای اروپایی است که از بنادر تورغندی در هرات و آقینه در فاریاب آغاز می‌شود. به تاریخ ۲۲قوس سال روان، ۹ موتر حامل محموله های […]

پس از گذشت دو ماه از افتتاح راه لاجورد، امروز نخستین محموله آزمایشی راه لاجورد از کشورهای اروپایی به هرات رسید.

راه لاجورد، مسیر ترانزیت کالا از افغانستان به سوی کشورهای اروپایی است که از بنادر تورغندی در هرات و آقینه در فاریاب آغاز می‌شود.

به تاریخ ۲۲قوس سال روان، ۹ موتر حامل محموله های صادراتی از مسیر راه لاجورد عازم کشورهای اروپایی شدند.

نذیر احمد رحیمی، یک تن از رانندگان این مسیر می‌گوید که با وجود برخی مشکلات توانسته اند بازارهای خوبی در کشورهای مختلف جهت فروش کالاهای صادراتی افغانستان پیدا کنند.

محمد یونس رهنورد، رییس اداره ترانسپورت هرات می گوید داشتن دو پلیت برای موتر ها و سند TIR از جمله چالش های عمده راننده گان است که حل این چالش ها در اولویت کاری حکومت قرار دارد.

۵ موتر امروز از مسیر تورغندی به هرات رسیده است که حامل اقلام واردتی روغن و بطری های سولری می‌باشد.

۴ موتر دیگر ادویه جات مختلف را به شمال کشور منتقل کرده اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید که این مسیر افغانستان را از وابستگی به کشورهای همجوار باز می دارد و در کنار این می تواند سبب ایجاد روابط قوی سیاسی و اقتصادی با سایر مناطق شود.

راه لاجورد در حقیقت بخشی از احیای راه ابریشم قدیم بوده که قدامت آن، به حدود ٢٠٠٠ سال قبل از امروز برمی‌گردد و از این طریق و به صورت عمده، لاجورد و سایر سنگ‌های قیمتی افغانستان به کشورهای قفقاز، روسیه، بالکان، اروپا و شمال افریقا منتقل می‌گردید.

مسیر ترانزیتی آسیا – اروپا که راه لاجورد خوانده می‌شود، حدود ١٨٠٠ کیلومتر طول دارد و از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان، به دریای سیاه و بعد با گذشتن از ترکیه، افغانستان را به آب‌های آزاد وصل‌ می‌کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد