در دو روز گذشته خبرهای از ایجاد ۷ ولایت در بدنه ساختار افغانستان نشر شده است. بر اساس گزارش ها قرار است ولسوالی‌های پامیر در بدخشان، جاغوری در غزنی، شینوار در ننگرهار، تیوره در غور، اندخوی در فاریاب، شیندند و شهرک اسلام‌ قلعه در هرات به ولایت‌هایی مستقل تبدیل شوند. مسئولان اداره ی مستقل ارگان […]

در دو روز گذشته خبرهای از ایجاد ۷ ولایت در بدنه ساختار افغانستان نشر شده است.

بر اساس گزارش ها قرار است ولسوالی‌های پامیر در بدخشان، جاغوری در غزنی، شینوار در ننگرهار، تیوره در غور، اندخوی در فاریاب، شیندند و شهرک اسلام‌ قلعه در هرات به ولایت‌هایی مستقل تبدیل شوند.

مسئولان اداره ی مستقل ارگان های محلی کشور در صحبت با رادیو معراج این موضوع را تایید کرده اما در مورد تعداد و مناطقی که قرار است به ولایات مستقل تبدیل شوند، جزییاتی نداده اند.

سید شاه سقیم، سخنگوی این اداره می گوید در بررسی هایی که در حال حاضر جریان دارد، مواردی چون نفوس، مساحت، تشکیلات، فاصله آن منطقه با مرکز و امکانات مرکز مد نظر گرفته می شود.

“نفوس آن ولایت، امکاناتی که دارد برای ولایت شدن، فاصله بین ولسوالی و بین مرکز است، همه این موارد مد نظر گرفته می شود در کنار آن امکانات حکومت و ظرفیت اداری آن ولایت مد نظر گرفته می شود و اداره ارگان های محل با ارگ صحبت می کند و سروی می کند تا مشخص شود که کدام منطقه و ولسوالی ظرفیت تبدیل شدن به ولایت را دارد”.

هر چند اداره ی مستقل ارگان های محل، انکشاف متوازن و بهبود امنیت برخی ولسوالی ها را دلیل این کار می خواند اما تاریخچه ی هر چند کوتاه تقسیم ولسوالی شیندند به پنج واحد جداگانه، نشان داده که تقسیم یک منطقه ی واحد به چند قسمت هم نمی تواند کاری را به جایی برساند.

اعضای شورای ولایتی هرات می گویند اگر تقسیمات تنها بر روی کاغذ باشد نمی تواند دردی را دوا کند.

مهدی حدید، عضو این شورا می گوید درصورتی که بندر اسلام قلعه به ولایتی مستقلی تبدیل شود، هرات به حاشیه قرار خواهد گرفت.

“بندر اسلام قلعه یکی از شاهراه های ورودی و یکی از منابع درآمد زای هرات است اگر تبدیل شود به ولایت خود ولایت فعلی هرات به حاشیه رانده میشود و خود این بندر در ولسوالی کهسان کمترین نفوس را دارد و تبدیل شدن آن به ولایت اصلا معقول به نظر نمی رسد”.

بندر اسلام قلعه در غرب هرات، یکی از مهم ترین راه های تجارتی این ولایت هست که تمام صادرات و واردات به کشور ایران از همین مجرا انجام می شود.

علاوه بر این موجودیت گمرک اسلام قلعه و عواید حاصله از آن موضوع حیاتی دیگری است که با جدا شدن آن از بدنه هرات، می تواند اقتصاد این ولایت را تحت شعاع قرار دهد.

وحید احمد وهاب زاده، آگاه امور اقتصادی گفت:” با ولایت شدن اسلام قلعه، عوایدی که از بندر اسلام قلعه نصیب هرات و یا به کل بودجه افغانستان می رسد سهم هرات بسیار کوچک می شود و سهم اسلام قلعه بزرگتر، طبعا تاثیراتی بر انکشاف هرات خواهد داشت و عواید گمرکات و عواید مالیاتی که بدست می آید را تحت تاثیر قرار خواهد داد”.

در میزان سال ۱۳۹۶ ولسوالی شیندند هرات به پنج واحد جداگانه تقسیم شد.

از آن زمان تا کنون تشکیلات اداری ولسوالی های آن تکمیل نشده و چند واحد آن تا حال از مرکز شهر هرات اداره می شود.

این تقسیمات اما بر خلاف توقع، تاثیرات مثبت امنیتی در پی نداشت.

محمد رفیق شهیر، آگاه سیاسی می گوید هر چند تقاضای تبدیل شدن برخی ولسوالی ها به ولایت از گذشته بوده اما پخش این خبر در این مقطع زمانی، می تواند نوعی مانور سیاسی باشد.

” هر چند در گذشته هم بارها مردم این تقاضا را داشتند اما خوب از یک طرف بحث انتخابات و پیچیدگی های آن است و از طرف دیگر بدست آوردن دل مردم و تحقق خواسته های مناطق مرکزی که آنان مد نظر گرفتند”.

خبر تبدیل ولسوالی شیندند به ولایت و بخصوص اسلام قلعه در شبکه های اجتماعی نیز خبر ساز شده، بسیاری از کاربران صفحات مجازی با آن مخالفت و حکومت را به پارچه پارچه ساختن کشور متهم کردند.

با این وصف جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید تا کنون هیچ مکتوبی در این خصوص به دست آنان نرسیده است.

“ما نیز این شایعات را از طریق رسانه ها شنیدیم و ارگان های محل تاکنون این را تایید نکردند و فکر نمی کنم این عملی باشد البته صحبت هایی هم که شده گویا موسی قلعه است و نه اسلام قلعه اما در هرات اینکه این اتفاق بیفتد خیلی بعید است”.

افغانستان تا سال ۱۳۸۱ دارای ۳۲ ولایت بود و پس از آن با ارتقای دو ولسوالی پنجشیر در شمال و دایکندی در مرکز به ولایت، شمار ولایت‌های این کشور به ۳۴ رسید.

افغانستان دارای ۳۶۳ ولسوالی رسمی ثبت شده است و ۲۴ ولسوالی دیگر در ۱۷ سال گذشته به شکل موقتی ایجاد شده‌اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد