دور جدید کمپاین واکسین پولیو امروز در ۵ ولسوالی تازه تاسیس هرات و مناطق بیجا شدگان آغاز شد. غلام داوود هاشمی، معاون مالی و اداری ولایت می گوید قرار است در این دور ۲۸۲ هزار کودک زیر پنج سال واکسین شوند. او گفت: “در این دور ۲۸۲ هزار کودک زیر پنج سال در پنج ولسوالی […]

دور جدید کمپاین واکسین پولیو امروز در ۵ ولسوالی تازه تاسیس هرات و مناطق بیجا شدگان آغاز شد.

غلام داوود هاشمی، معاون مالی و اداری ولایت می گوید قرار است در این دور ۲۸۲ هزار کودک زیر پنج سال واکسین شوند.

او گفت: “در این دور ۲۸۲ هزار کودک زیر پنج سال در پنج ولسوالی شیندند و مناطق بیجا شده واکسین می شوند، اداره ی محلی آمادگی کامل دارد و در این زمینه تسهیلات را فراهم ساخته تا این واکسین به شکل درست آن انجام شود، ما از تمام خانواده ها می خواهیم تا با تیم های واکسیناتور ما همکاری کنند تا کودکی بدون واکسین باقی نماند”.

آمار ها نشان می دهد که در سه سال گذشته هیچ واقعه ی مثبت پولیو در حوزه ی غرب به ثبت نرسیده است.

چند ماه پیش، درست در زمان اوج ورود سیلی از بیجا شدگان به هرات، کارمندان اداره ی صحت عامه ویروس پولیو را در فاضلاب منطقه ی پایین آب کشف کردند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات می گوید از آن زمان تاکنون تیم های سیار در تمام مناطق داخلی و مرزی هرات فعالیت شان را تشدید دادند.

آقای تمنا از خانواده ها خواست تا با تیم های واکسین همکاری کنند.

“در تمام نقاط سرحدی در هر ولایت تیم های سیار ما هستند و هر طفلی که زیر پنج سال باشد را واکسین می کنند از هر راهی که بروید چه از طریق موتر و یا میدان هوایی تیم های ما در ۲۴ ساعت فعالیت می کنند تا این ویروس را مهار کنند در ولسوالی های مثل شیندند و حتی ولایت های که در آن واقعه مثبت پولیو دیده شده هم کمپاین های تشدیدی وجود دارد و ما داریم تلاش می کنیم تا این ویروس را محو کنیم”.

آنگونه که مسوولان اداره ی صحت عامه می گویند به دلیل عدم همکاری برخی خانواده ها با تیم های صحی، شماری از کودکان از پروسه ی واکسین پولیو باز می مانند.

به باور آقای تمنا، ملا امامان و سایر بزرگان در ولسوالی ها و قریه ها می توانند همکار خوبی برای نهادی های صحی باشند.

همزمان سید احمد حسینی، مدیر نشرات حج و اوقاف هرات، در راستای همکاری با ریاست صحت عامه، اعلان آمادگی کرد.

“ما در نمازهای جمعه همیشه این را تذکر می دهیم که  این وظیفه ی وجدانی و دینی خانواده ها است تا فرزندان شان را واکسین کنند و از این بیماری جلوگیری کنند”.

پولیو یا فلج اطفال یک بیماری ویروسی حاد و غیر قابل درمان است که اکثراً اطفال زیر سن پنج سال به آن مبتلا می شوند.

بنابر آمارها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۱ واقعه ی مثبت پولیو عمدتا در ولایات جنوبی افغانستان و در سال ۲۰۱۹ اما تا کنون ۲ واقعه ی مثبت به ثبت رسیده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد