در سال جاری ۶۵۰ واقعه ابتلا به سرطان در شهر هرات به ثبت رسیده است اما بیشتر موارد به دلیل نبود امکانات پزشکی به خارج از کشور منتقل شده اند. با این حال محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که در سال جاری به شمار ۱۰۰ بیمار سرطانی در بخش جراحی این […]

در سال جاری ۶۵۰ واقعه ابتلا به سرطان در شهر هرات به ثبت رسیده است اما بیشتر موارد به دلیل نبود امکانات پزشکی به خارج از کشور منتقل شده اند.

با این حال محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که در سال جاری به شمار ۱۰۰ بیمار سرطانی در بخش جراحی این شفاخانه مداوا شده اند.

همزمان عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات می گوید که به دلیل نبود بخش تشخیص نمیتوان به گونه کلی آمار مبتلایان به بیماری های سرطانی را تخمین زد.

اما وی گفت قرار است تا چند ماه دیگر بخشی در درون شفاخانه حوزوی جهت ارایه خدمات ابتدایی و تشخیص بیماری سرطان افتتاح گردد.

به گفته ی آقای تمنا هزینه مصرفی این بخش، حدود ۳۲ میلیون افغانی برآورده شده است.

سرطان سینه، روده، جوف دهن و پروستات از شایع ترین انواع سرطان ها در افغانستان است.

فرزانه رسولی، مسئول بخش ماموگرافی -بخش اختصاصی تشخیص سرطان پستان- می گوید از ابتدای تاسیس تاکنون شمار مبتلایان به سرطان سینه رو به افزایش است.

به گفته وی در سال ۱۳۹۲ واقعات ابتلا به بیماری سرطان سینه ۵ مورد بود اما امسال ۷۰ مورد به ثبت رسیده است.

او می افزاید شمار این بیماران در سال گذشته ۵۶ تن بودند.

سرطان امروزه به یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر انسان‌ها تبدیل شده است.

نتایج آخرین تحقیقات آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

طبق اعلام این مرکز پژوهشی، رژیم غذایی نامتناسب، استفاده از مواد مخدر، رشد جمعیت، پیری و همچنین توسعه اجتماعی و اقتصادی از عواملی هستند که میزان ابتلا به سرطان را افزایش داده‌اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد