همزمان با گرامی داشت از روز قیام یک میلیاردی زنان در جهان علیه خشونت ها، شبکه ی زنان افغان امروز برنامه ای را با حضور فعالان زن و مرد، نهادی های مدافع حقوق زنان و شماری از جوانان برگزار کرد. مسئولان این شبکه می گویند هدف شان پر رنگ سازی نقش زنان در تصمیم گیری […]

همزمان با گرامی داشت از روز قیام یک میلیاردی زنان در جهان علیه خشونت ها، شبکه ی زنان افغان امروز برنامه ای را با حضور فعالان زن و مرد، نهادی های مدافع حقوق زنان و شماری از جوانان برگزار کرد.

مسئولان این شبکه می گویند هدف شان پر رنگ سازی نقش زنان در تصمیم گیری ها بخصوص گفتگو های صلح هست تا از این طریق بتوانند میزان خشونت ها علیه زنان را کاهش دهند.

حلیمه سلیمی، مسئول شبکه زنان افغان می گویند در صورتی که زنان در گفتگوهای صلح نقش فعالی داشته باشند برآیند صلح می تواند به نفع زنان باشد.

“زنان امروز اینجا جمع شدند و خواهان نقش شان در مذاکرات صلح هستند، ما زنان ۱۸ سال گذشته نیستیم و حتما صدای خود را بلند می کنیم و این صدای ما هر قدر که بلند تر باشد و منسجم تر باشد، مطمئنا تاثیرات بیشتری خواهد داشت”.

تا قبل از نشست مسکو که در آن هیاتی از گروه طالبان و شماری از سیاسیون و چهره‌ های جهادی افغان برای بحث روی صلح افغانستان شرکت کرده بودند، موضع طالبان در قبال زنان و رسانه ‌ها نامشخص بود.

در این نشست نمایندگان طالبان گفتند قانون اساسی افغانستان را قبول ندارند چرا که آن را “کشورهای غربی بر مردم افغانستان تحمیل کرده” و باید قانون اساسی جدید با “معیارهای اسلامی و ارزش ‌های افغانی” پس از خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور تدوین شود.

طالبان در این اجلاس همچنین گفتند که حقوق زنان، آزادی ‌های مدنی و آزادی بیان را “بر اساس قوانین و مطابق اصول اسلامی” می ‌پذیرند.

این خواسته ها سبب شده تا زنان نگران این آینده ی این صلح باشند.

مرضیه رحمانی، یکی از فعالان زن می گوید حکومت باید به باورهای نسل جدید ارزش قایل شود.

“به هراندازه که حضور زنان بیشتر باشد خشونت ها کمتر خواهد شد بخاطری که هر قدر تصمیم گیری ما بیشتر باشد مردان و کسانی که فاعل خشونت اند بهتر درک می کنند که این زنان، زنان ۱۸ سال قبل نیستند، از حقوق خود آگاهی دارند و خشونت برای شان یک چیز قابل قبول نیست”.

آزادی رسانه‌ها و فعالیت زنان در آن یکی از دست‌آوردهای دولت پساطالبانی شمرده می‌شود.

در حال حاضر ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی در افغانستان فعالیت دارند که در آن ده‌ها مجری زن و خبرنگار کار می ‌کنند.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید تا کنون نقش زنان در گفتگوهای صلح نمادین بوده است.

او می گوید نباید خواسته های زنان در این مذاکرات قربانی شود.

“بسیاری از حرف های گفتگوهای صلح تا کنون پنهان باقی مانده و ما دورادور حرف های میشنویم گویا که زنان شاید در برخی عرصه ها جایگاه خود را از دست بدهند که اصلا برای ما زنان خوش آیند نیست و ما یک سری پیش شرط هایی داریم که شامل: یک ما حمایت می کنیم از پروسه ی صلح، دو به شرطی حمایت می کنیم که با سر نوشت ما معامله ای صورت نگیرد، سه با حفظ قانون اساسی، با حفظ حمایت از نیروهای امنیتی و با حفظ پرداخت غرامت به زنانی که در دوران طالبان قربانی شدند، صلح یک طرف آن پرداخت غرامت به زنان قربانی هست حتی اگر با یک معذرت خواهی باشد”.

پیش از این نیز شماری از فعالان زن گفته بودند که گروه طالبان بدلیل داشتن ذهنیت افراط گرایانه‌ نسبت به زنان، خواستار حذف زنان از رسانه، هنر، ورزش، سیاست و به تدریج از همه ‌جا خواهند شد.

به باور آنان زنان پس از ۱۸ سال مبارزه و دادن هزاران قربانی، توانستند این نیم بند حقوق و آزادی را بدست آورند پس حکومت و کشورهای حامی برابری حقوق زنان با مردان نباید اجازه ی ازبین رفتن این دست آورد ها دهند.

این در حالیست که به تازگی طالبان اعلام کرده که قرار است نمایندگان این گروه  دوشنبه ی هفته آینده به دعوت رسمی پاکستان برای گفت‌ وگوهای صلح میان این گروه و نمایندگان دولت آمریکا به اسلام آباد بروند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد