اداره اقتصاد هرات می گوید که ده محصول برتر زراعتی این ولایت برای بازاریابی، رشد و خودکفائی به مرکز کشور معرفی شده است. انگور و زعفران شامل این ده محصول است. یونس رهنورد، رئیس اداره اقتصاد هرات می گوید سرمایه گذاری در تولید و برداشت این محصولات می تواند نقش مثبتی در بهبود اوضاع اقتصادی […]

اداره اقتصاد هرات می گوید که ده محصول برتر زراعتی این ولایت برای بازاریابی، رشد و خودکفائی به مرکز کشور معرفی شده است.

انگور و زعفران شامل این ده محصول است.

یونس رهنورد، رئیس اداره اقتصاد هرات می گوید سرمایه گذاری در تولید و برداشت این محصولات می تواند نقش مثبتی در بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان داشته باشد.

او گفت:” ۱۰ محصول ولایت هرات تشخیص شده و اینها همچنین به ریاست جمهوری داده شده که کار های بعدی صورت بگیرد؛ این محصولات شامل انگور، زعفران، زیره سبز، پنبه، کرک و پسته، بادام، قالین، کنجد و سنگ مرمر است.

هرات با داشتن آب و هوای مناسب، مکان خوبی برای رشد برخی محصولات زراعتی به ویژه انگور و زعفران است.

نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات این اقدام اداره اقتصاد را به فال نیک گرفته و میگوید در صورت سرمایه گذاری در این عرصه، زمینه ی اشتغال برای بسیاری از افراد فراهم خواهد شد.

از میان این  ۱۰ محصول برتر، تنها در سال جاری بیش از  ١٢٠ هزار متریک تن انگور، دست کم ۳۵ هزار تن کشمش و بیش از ۱۲ تن زعفران تولید شده است.

بشیر احمد احمدی، آمر اداره زراعت هرات می گوید که این ولایت در سال ظرفیت تولید این ۱۰ محصول را دارد.

او گفت:” هرات ظرفیت این ۱۰ محصول را دارد به طور مثال ما میتوانیم که دو نمونه نام بگیریم که انگور در سال جاری به بیش از ۱۲۰ هزار متریک تن تولید داشتیم و زعفران بیش از ۱۲ تن و سایر اقلام که این میتواند به وضعیت اقتصادی  دهاقین کمک کند.”

در حال حاضر، هرات به عنوان قطب اقتصادی کشور شناخته می شود.

محمد ناصر معین، آگاه امور اقتصادی می گوید که ادامه این روند، آینده اقتصاد هرات را تضمین میکند.

هم اکنون کرک، قالین، زعفران، انگور و کشمش هرات علاوه بر ولایت های افغانستان به کشورهایی چون امارات، هند، پاکستان، ایران و کشورهای غربی صادر می شود.

با این حال هنوز حکومت وحدت ملی نتوانسته برای این محصولات بازار درستی مهیا کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد