مسئولان جمعیت هلال احمر هرات می گویند که آمار کودکان مبتلا به سوراخ قلب نسبت به سال قبل افزایش یافته است. احمد الله افضلی، مسئول ساحوی دفتر هلال احمر در حوزه غرب می گوید که در سال ۹۷ ، ۲۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب ثبت این اداره شده اند که ۱۲۵ تن شان برای […]

مسئولان جمعیت هلال احمر هرات می گویند که آمار کودکان مبتلا به سوراخ قلب نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

احمد الله افضلی، مسئول ساحوی دفتر هلال احمر در حوزه غرب می گوید که در سال ۹۷ ، ۲۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب ثبت این اداره شده اند که ۱۲۵ تن شان برای درمان به خارج از کشور فرستاده شده اند.

آقای افضلی گفت که سال گذشته تنها ۱۴۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب در این اداره ثبت نام شده بودند.

از آغاز این روند تا کنون در اداره هلال احمر دست کم ۱۵۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب در هرات و حوزه غرب ثبت و  درمان شده اند.

اما به تازگی جمعیت هلال احمر افغانی اعلام کرد که ۱۵ درصد از کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب که برای درمان انتظار می‌ کشیدند در جریان یک سال گذشته جان باخته ‌اند.

احمد الله افضلی، مسئول ساحوی دفتر هلال احمر می گوید که چنین قضیه ای در هرات نداشتیم اما بعد از درمان، دو کودک جان باختند.

نیلاب مبارز، سکرتر جنرال جمعیت هلال احمر افغانی به تازگی گفته که هزار و ۷۴۲ کودک مبتلا به سوراخ قلب در سال ۲۰۱۸ میلادی در داخل و خارج کشور درمان شده اند.

به گفته ی خانم مبارز دستکم ۱۰۰۰ کودک دیگر به دلیل انتظار برای درمان، جان خود را از دست داده اند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می گوید که بر اساس قانون، دولت افغانستان باید خدمات صحی را به گونه ی رایگان در اختیار مردم قرار دهد اما هیچگاه به این موضوع توجهی صورت نگرفته است.

او گفت:” ماده ۵۲ قانون اساسی افغانستان گفته که خدمات صحی و تحصیلات عالی رایگان است و این برمیگرده به حکومت که چی در داخل و چی در خارج از کشور باید این کار را برای مردم انجام دهد.

برای درمان بیماران سوراخ قلب، مسئولان محلی هرات و خراسان رضوی ایران تفاهنامه ای را امضا کردند.

طبق این تفاهمنامه قرار بود ماهانه ۸ کودک مبتلا به سوراخ قلب در ایران درمان شوند و متخصصان افغان نیز آموزش های لازم را برای تداوی بیماران فراگیرند.

با این حال محی الدین نوری، سرپرست مقام ولایت هرات می گوید که تاکنون برای جذب کمک ها نسبت به درمان کودکان مبتلا به سوراخ قلب تلاش کرده اند.

بیماری سوراخ قلب از جمله بیماری هایی است که درمان آن در داخل کشور، کاری دشوار است.

هرچند اداره هلال احمر سالانه تعدادی از این کودکان را به کشورهای مختلف برای درمان می فرستد اما به تناسب تعداد بیماران، این اقدامات کافی نیست.

هم اکنون ۶ هزار و ۶۴۶ کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در انتظار درمان هستند که تعلل دولت و مسئولان، منجر به مرگ آنان خواهد شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد