همزمان با پایان سال مالی ۹۷ مسئولان اداره محلی هرات می گویند که بیش از ۹۹ درصد بودجه این ولایت به مصرف رسیده است. محی الدین نوری، سرپرست مقام ولایت میگوید امسال بیش از ۶ میلیارد و دو صد میلیون افغانی از بودجه انکشافی این ولایت به مصرف رسیده است. مجموع بودجه‌ انکشافی هرات در […]

همزمان با پایان سال مالی ۹۷ مسئولان اداره محلی هرات می گویند که بیش از ۹۹ درصد بودجه این ولایت به مصرف رسیده است.

محی الدین نوری، سرپرست مقام ولایت میگوید امسال بیش از ۶ میلیارد و دو صد میلیون افغانی از بودجه انکشافی این ولایت به مصرف رسیده است.

مجموع بودجه‌ انکشافی هرات در سال مالی ۹۷، ۶ میلیارد و ۲۴۶ میلیون افغانی بود.

آقای نوری گفت که مصرف بودجه امسال نسبت به سال قبل افزایش ۴۵ درصدی داشته است.

او گفت:” در سال ۱۳۹۷ برای ولایت هرات ۶ میلیارد ۲۴۶ میلیون افغانی در نظر گرفته شده بود که ما در همکاری با همکاران مان در اداره محلی و در سطح وزارت ها توانسته ایم که ۶ میلیارد و ۲۴۳ میلیون افغانی آن را به مصرف برسانیم که بیش از ۹۹ . ۹۹ فیصد می شود و در سال قبل ما توانسته بودیم که ۵۴ در صد مصرف بودجه ولایت هرات را داشته باشیم”.

آسفالت جاده های شهر و ولسوالی ها، برنامه های روستایی، ایجاد نیروگاه برق در ولسوالی های شرقی، برنامه های زراعتی، شروع مجدد کار بند آبی پاشدان، خط آهن هرات – خواف و تورغندی – هرات از جمله مهم ترین پروژه های سال مالی ۹۷ به حساب می آید.

از سویی دیگر آقای نوری در مورد مصرف بودجه عادی گفت:” از مجموع۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون افغانی بودجه عادی ما توانسته ایم که، ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون افغانی آن به مصرف برسانیم که چیزی در حدود ۹۴ در صد می شود، ما میتوانیم که اداره محلی هرات در مصرف بودجه در سال ۱۳۹۷ ریکارد قایم کرده نسبت به تمامی سالها”.

همزمان با این توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات میگوید بر اساس گزارش هایی که به دست شان رسیده، امسال تنها ۸۵ درصد بودجه این ولایت به مصرف رسیده است.

او گفت:” دلیل عدم مصرف بودجه، ضعف ادارات دولتی است”.

شورای ولایتی وظیفه ی نظارت بر تطبیق پروژه ها و مصرف بودجه را دارد.

دیر رسیدن بودجه از مرکز، ناامنی و موجودیت مشکلات در تطبیق پروژه ها از دلایل اصلی عدم مصرف بودجه عنوان می شود.

با این حال یعقوب مشعوف، کارشناسان امور اقتصادی میگوید که مصرف بودجه در توان ادارات دولتی نیست.

او گفت:” ما اگر به حکومت و ادارات دولتی طی ۱۸ سال گذشته ببینیم متوجه میشویم که توان مصرف بودجه را ندارند، چنانچه نه تنها مقداری از بودجه هرات از کل بودجه افغانستان مصرف نمی شود و در بسیاری از جا ها برای جمع آوری بودجه کاری نکرده اند ما در سال گذشته نتوانسته ایم که ۳۳ درصد بودجه را تمویل کنیم”.

چگونگی مصرف بودجه ی انکشافی، همواره با سر و صداهایی همراه بوده است.

در سال مالی ۹۶ بارها سر صداهایی مبنی بر عدم مصرف کل بودجه در هرات به گوش رسید.

گفتنیست که در سال مالی ۹۶ تنها ۵۴ درصد کل بودجه انکشافی هرات به مصرف رسیده بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد