زعفران کاران هرات خواهان اقدام جدی دولت جهت بازاریابی برای محصولات شان هستند. آنان هشدار میدهند که اگر دولت در این راستا توجه نکند دوباره به کشت کوکنار روی خواهند آورد. در ماه های گذشته قیمت زعفران هرات کاهش چشم گیری یافته و سبب زیان مالی دهقانان شده است. سال گذشته قیمت هر کیلو زعفران […]

زعفران کاران هرات خواهان اقدام جدی دولت جهت بازاریابی برای محصولات شان هستند.

آنان هشدار میدهند که اگر دولت در این راستا توجه نکند دوباره به کشت کوکنار روی خواهند آورد.

در ماه های گذشته قیمت زعفران هرات کاهش چشم گیری یافته و سبب زیان مالی دهقانان شده است.

سال گذشته قیمت هر کیلو زعفران در بازارهای هرات بیش از ۶۰ هزار افغانی بود اما حالا بر اساس ادعای دهقانان، به ۳۰ هزار افغانی کاهش یافته است.

از سویی خانم های زعفران کار با انتقاد تند از دولت میگویند که نبود سیستم و بازار مشخص برای جمع آوری زعفران، سبب شده تا برخی افراد این محصول را با قیمت پایین از روستاها جمع آوری و به قیمت بالا به صادرکنندگان بفروشند.

در همین حال بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعتی اداره زراعت هرات می گوید که حکومت برنامه های موثری برای زعفران کاران دارد.

او گفت:” دولت افغانستان و وزارت زراعت برنامه های خوبی برای زعفران دارد. در بخش های پروسس، تست و بهبود کیفیت زعفران به شدت کار جریان دارد و هرات به عنوان پایتخت زعفران کشور شناخته شده، یگانه مشکل عمده که زعفران کاران دارند فقر اقتصادی است و دقیقا زمانی زعفران به بازار عرضه میشود که تقاضا کم هست”.

عدم حمایت دولت از تولیدات داخلی، انتقادی است که سال ها از گوشه و کنار کشور به گوش میرسد.

یعقوب مشعوف، کارشناس امور اقتصادی میگوید که دولت باید برای رشد سکتور خصوصی و در حمایت از دهقانان، برای آنان قرضه های کوچک و بلند مدت را در نظر بگیرد.

او گفت:” دولت باید در قسمت کشت و تهیه ی بازار برای زعفران توجه کند. باید به زعفران کاران توجه کند و جلو قاچاق  زعفران به کشور های همسایه را بگیرد؛ تا زمانیکه دولت در این خصوص اقدام نکند هیچ کاری نمی شود”. 

زمین های که امسال زیر کشت زعفران قرار گرفته دست کم به ۶ هزار هکتار می رسد.

این در حالیست که در سال جاری بیش از ۱۲ تن زعفران در هرات تولید شده که افزایش ۲۲ درصدی را نشان میدهد.

ولایت هرات حدود ۹۵ درصد کل زعفران افغانستان را تولید میکند که در سالهای اخیر، به عنوان بهترین زعفران دنیا شناخته شده است.

در حال حاضر زعفران هرات به کشور های آمریکا، آلمان، هلند، هند، سنگاپور و دبی” صادر می شود و قرار است صادرات این محصول به کشور ترکیه نیز بزودی آغاز شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد