شورای عالی صلح افغانستان در اقدامی تازه، وظایف کمیته های صلح ولایتی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده است. یما امینی، رییس دارالانشاء کمیته صلح ولایتی هرات میگوید دلیل این امر آوردن اصلاحات و آمادگی بیشتر برای مرحله‌ی بعدی مذاکرات مستقیم با طالبان است. او گفت شورای عالی صلح تصمیم گرفته است […]

شورای عالی صلح افغانستان در اقدامی تازه، وظایف کمیته های صلح ولایتی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورده است.

یما امینی، رییس دارالانشاء کمیته صلح ولایتی هرات میگوید دلیل این امر آوردن اصلاحات و آمادگی بیشتر برای مرحله‌ی بعدی مذاکرات مستقیم با طالبان است.

او گفت شورای عالی صلح تصمیم گرفته است تا افراد کارآمد را در این کمیته ها جابجا کند.

آقای امینی گفت: “یعنی کسانی که موثر اند باقی بمانند و کسانی که موثریت خاصی ندارند بجای شان افراد دیگری جابجا شوند و به همین دلیل شورای عالی صلح این تصمیم را گرفته البته هنوز مشخص نیست که سه ماه طول می کشد یا بیشتر اما در کل برای اصلاحات در ساختار و مدیریت این کار صورت گرفته است.”

کمیته های صلح ولایتی در سال۱۳۹۰  در ۳۴ ولایت افغانستان فعالیت خود را آغاز کردند.

آنگونه که آقای امینی می گوید در هرات، ظرف ۷ سال گذشته یک هزار و صد تن از مخالفان مسلح دولت با دعوت این کمیته به روند صلح پیوسته اند.

در همین حال فعالان مدنی در هرات می گویند تمام فعالیت های کمیته های صلح ولایتی محدود شده به آگاهی دهی در مورد صلح آن هم برای شهروندانی که خواهان صلح هستند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی در هرات گفت:” نه تنها کمیته های صلح ولایتی بلکه شورای عالی صلح افغانستان هم آن ابهت و جایگاه سیاسی را نداشته که بتواند صلح را در جامعه بیاورد و دقیقا اگر دولت خواستار صلح هست به مردم مراجعه کند و از مردم کمک بخواهد.”

اخیرا با وجود موجودیت شورای عالی صلح، رییس جمهور غنی هیات گفتگو کننده صلح و نیز بورد عالی مشورتی صلح را ایجاد کرده است؛ چیزی که موجودیت شورای عالی صلح را با پرسش روبرو میسازد.

در کنار این، به باور آگاهان شورای عالی صلح کارکرد آنچنانی نداشته و بیشتر به یک نهاد مصرف کننده و آدرسی برای امتیازدهی حکومت به چهره‌های سیاسی مبدل شده است.

چنانچه در نشست ابوظبی گروه طالبان حاضر نشدند با هیات حکومت افغانستان دیدار و گفتگو کند.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات می گوید سرمایه گذاری روی چنین کمیته ای مساوی است با هدر دادن سرمایه ملی.

او گفت:” اگر نمیتواند صلح بیاورد حداقل می توانست چند مناظره ای به راه بیندازد و چند گروهی که امکان جذب شان به گروه های مخالف را داشته جذب آن گروه ها نشوند و یا اینکه حداقل تعداد مخالفان در یک ولایت بیشتر نشود اما متاسفانه تمام جلسات این کمیته سمبولیک است.”

به باور آگاهان زمانی که گروه طالبان با حکومت افغانستان حاضر به مذاکره نشد، دولت افغانستان به این باور رسید که شورای عالی صلح و کمیته های آن در ولایات، هزینه ی اضافی بیش نبوده است.

داوود عرفان آگاه امور سیاسی می گوید زمانی که گروه های مخالف و منطقه چنین شورایی را به رسمیت نشناسد، بودن آن هیچ دردی را دوا نمی کند.

او گفت:” تجربه ی یک دهه گذشته نشان داده که کمیته های شورای عالی  صلح نمی توانند به جایی برسند و مذاکرات صلح به یک مسئله منطقه ای و جهانی مبدل شده و من فکر می کنم شوراهای صلح نبود شان از بود شان بهتر است.”

پیش از این گروه طالبان گفته بود که به دلیل اینکه حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند با این دولت حاضر به گفتگو نیستند. اکنون دیده شود، اقدام بعدی این شورا و حکومت چه خواهد بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد