امروز “راه لاجورد” توسط رئیس جمهور اشرف غنی و جمعی از مقام های کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در هرات افتتاح شد. راه لاجورد، مسیر ترانزیت کالا از افغانستان به سوی کشورهای اروپایی است که مبدا آن بندر تورغندی هرات است. در مراسم امروز آقای غنی بر همکاری های منطقه ای و تحکیم روابط […]

امروز “راه لاجورد” توسط رئیس جمهور اشرف غنی و جمعی از مقام های کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در هرات افتتاح شد.

راه لاجورد، مسیر ترانزیت کالا از افغانستان به سوی کشورهای اروپایی است که مبدا آن بندر تورغندی هرات است.

در مراسم امروز آقای غنی بر همکاری های منطقه ای و تحکیم روابط میان کشورهای منطقه تاکید کرد.

آقای غنی گفت که با گشایش راه لاجورد، مانع بزرگی از راه افغانستان برای ارتباط با جهان برداشته شده است.

دو سال پیش موافقت نامه راه لاجورد در عشق آباد و در حاشیه هفتمین نشست ریکا به امضا رسید.

بعد از راه ابریشم این دومین راه ترانزیتی و اقتصادی در ولایت هرات است که از اهمیت و جایگاه خاصی در منطقه برخوردار است.

آقای غنی می گوید که پس از این، محصولات کشور از طریق راه لاجورد به کشورهای اروپایی خواهد رسید و از تاجران نیز خواست که در این راستا سرمایه ‌گذاری کنند.

راه لاجورد از جمله مسیر های نزدیک ترانزیتی بین کشور های افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به شمار می رود که با عبور از این کشور ها به اروپا می انجامد.

حمید طهماسبی، وزیر ترانسپورت کشور در این مراسم می گوید که راه لاجورد در کوتاه سازی مسیر انتقال کالاهای بازرگانی در منطقه موثر است.

همچنان وی افزود که این مسیر زمینه رشد کالاهای تولیدی را فراهم می‌ سازد و به همین منظور امروز ۹ موتر باربری، اموال تجارتی افغانستان شامل پنبه و میوه خشک از طریق راه لاجورد عازم اروپا شد.

بنابر معلومات، هزینه انتقال هر کانتینر کالای تجارتی افغانستان از طریق راه لاجورد نسبت به بندر کراچی پاکستان، در حدود دو هزار دالر امریکایی تفاوت قیمت دارد.

راه لاجورد، افغانستان را از مسیر کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و بعد با گذشتن از ترکیه، افغانستان را به آب‌های آزاد وصل خواهد کرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد