ملخ، کشفک و موری لشکری از جمله آفاتی اند که در بهار سال بالای تمام نباتات سبز و به‌وِیژه گندم حمله‎ور می‌شوند و ضربات مهلکی را وارد نموده و آسیب جدی را بر این نباتات وارد می‎نماید. کرخ، کشک کهنه، کهسان، غوریان، انجیل، رباط سنگی و گلران ولسوالی‎ها و مناطقی اند که زمین‌های زراعتی در […]

ملخ، کشفک و موری لشکری از جمله آفاتی اند که در بهار سال بالای تمام نباتات سبز و به‌وِیژه گندم حمله‎ور می‌شوند و ضربات مهلکی را وارد نموده و آسیب جدی را بر این نباتات وارد می‎نماید.

کرخ، کشک کهنه، کهسان، غوریان، انجیل، رباط سنگی و گلران ولسوالی‎ها و مناطقی اند که زمین‌های زراعتی در آن‎جا مورد هجوم آفات زراعتی قرار می‌گیرند.

در همین رابطه، مسئولان اداره زراعت هرات سال گذشته برخی از ولسوالی‌های هرات را تحت کنترول قرار داده اند.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات می‌گوید، ده‌هزار هکتار در غوریان، کهسان، رباط سنگی، زنده جان و قسمتی از کشک کنه و گلران از وجود آفات تحت کنترول قرار گرفته است.

وی می‎گوید “در قسمت کنترول ملخ و آفات‎های زراعتی ما توانسته‎ایم در ولسوالی‎های که زمین‎های زراعتی مورد هجوم آفات قرار می‎گیرد، زمین‎های زراعتی به مساحت ده‎هزاره هکتار زمین را تحت کنترول در آورده‎‏ایم”.

آقای رحمانی می‌گوید که توده‌ای از ملخ‌ها مرحله تخم‌گذاری خود را در ترکمنستان سپری می‎کنند و وقتی که به مرحله بلوغ رسیدند در فصل بهار به مزارع زراعتی یورش می‌آورند.

آقای رحمانی گفت: تیم حفاظه نباتات از امراض و آفات اداره زراعت، مناطق آسیب پذیر انجیل کرخ و  رباط سنگی را تشخیص داده و برای تحت کنترول در آوردن آن اقدامات جدی را روی دست دارند.

در همین حال، ریگ‌های روان، سرعت زیاد باد و سیلاب‌ها از دیگر مواردی اند که در کنار آفات بر محصولات زراعتی و کاهش آن آسیب فراوان می‎گذارند.

آگاهان زراعتی می‎گویند که اداره زراعت مکلف است تا مناطق آسیب پذیر را تشخیص و امراض نباتی و حیوانی  آن‌را کنترول و وقایه نماید.

عبدالرحیم امید استاد دانشکده زراعت می‎گوید، برای جلوگیری از ورود ملخ‌‎ها از مرز ترکمنستان به هرات، باید اداره زراعت هرات با آن کشور تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک را امضا کنند.

به گفته وی این امر یک کار دسته جمعی است که همه باید اقدامات را روی دست بگیرند و همه زمین‎ها را از این آفات نجات بدهد و اداره زراعت هرات و کشور ترکمنستان هردو به صورت مشترک با هم همکاری نماید.

هم‌چنین تشخیص محل تخم‌گذاری و تخریب آن نیز از دیگر روش های مقابله با آفات نباتی است.

از دیگر سو، برخی از کارشناسان معتقد اند که برای در امان ماندن از یورش آفات نباتی باید زمان کاشت و زرع نبات خود را تغییر داد یعنی نبات را زودتر یا دیرتر کشت کرد.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد