از ۶ ماه به این سو، تمام راه های مواصلاتی ولسوالی پسابند غور از سوی طالبان مسدود شده و مردم این منطقه در بدترین شرایط به سر می برند. مسدود شدن راه ها سبب شده تا در بازار های این ولسوالی مواد غذایی یافت نشود. در حال حاضر قیمت هر کیلو گاز در این منطقه […]

از ۶ ماه به این سو، تمام راه های مواصلاتی ولسوالی پسابند غور از سوی طالبان مسدود شده و مردم این منطقه در بدترین شرایط به سر می برند.

مسدود شدن راه ها سبب شده تا در بازار های این ولسوالی مواد غذایی یافت نشود.

در حال حاضر قیمت هر کیلو گاز در این منطقه به ۱۵۰ افغانی و پطرول به ۲۰۰ افغانی رسیده است.

هوای سرد و کوه هایی که نسبتا به برف نشسته، این ولسوالی را احاطه کرده و بیم آن میرود که فاجعه انسانی در این منطقه رخ دهد.

حسن حکیمی فعال مدنی در غور گفت:“طالبان راه های مواصلاتی را قطع کردند تا قردادی ها و دیگر مردم نتوانند به نیروهای امنیتی مواد غذایی و مواد سوختی برسانند، اما این موضوع بیشتر مردم عادی را در تنگنا قرار داده و همانطور که آگاهی دارید ولایت غور امسال در کنار اینکه شاهد جنگ بود، خشکسالی شدیدی را هم متحمل شد و اکنون مردم در شرایط بسیار بدی به سر می برند.”

ولسوالی پسابند در ۱۷۰ کیلو متری ولایت غور از جمله پر نفوس ترین ولسوالی های این ولایت است.

آنگونه که آقای حکیمی می گوید طالبان می خواهند با تصرف این ولسوالی، دست به ایجاد پایگاه مستحکمی بزنند و نیروهای خود را در ولایت هلمند، غور و حتی سمت شمال کشور رهبری کنند.

با این حال او می گوید با سرد شدن هوا، شرایط زندگی برای خانواده های این ولسوالی دشوارتر خواهد شد.

” در صورتی که این محاصره ی اقتصادی از بین نرود ما دیری نخواهد بود که شاهد تلفات انسانی خواهیم بود و چنانچه می دانید این ولایت سردسیر است و اگر حالا مشکلات حل نشود، چند وقت دیگر که برف تمام راه ها و شاهراه را مسدود کرد، هیچ کس حتی دولت هم نمی تواند این مواد را به مردم انتقال دهد.”

همزمان با این اعضای شورای ولایتی غور نیز از وضعیت باشنده گان این ولسوالی ابراز نگرانی می کنند.

محمد مهدوی، عضو شورای ولایتی غور می گوید طالبان مانع ورود موترهای باربری به این ولسوالی میشوند و اکنون باشندگان این ولسوالی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

او می گوید اداره ی محلی، پولیس و امنیت غور از این موضوع آگاهی کافی دارند اما توان حل این شرایط را ندارند.

” قوماندان امنیه، پولیس و حتی والی خبر دارد از این موضوع ما تاکید می کنیم اگر حکومت مرکزی وارد اقدام نشود، حکومت محلی از توانش نیست که بتواند جلو طالبان را بگیرد. چنانچه حکومت محلی در محاصره ی چهار سده هم نتوانست اقدامی کند تا اینکه نیروهای مرکزی وارد عمل شدند.”

ولسوالی پسابند در حالی در محاصره ی اقتصادی طالبان قرار دارد که به تازگی ولسوالی چهار سده ی غور بعد از ۴۰ روز محاصره، با همکاری نیروهای امنیتی مرکز و ولایات حوزه غرب رها شده است.

در همین حال عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور با تایید این محاصره ی اقتصادی می گوید اداره ی محلی تلاش دارد تا حمایت دولت برای رها سازی ولسوالی پسابند از دست طالبان را جلب کند.

” اداره ی محلی به مرکز اطلاع داده است که کمک های بشر دوستانه را به این ولسوالی برساند و طی یک عملیات سازماندهی شده وارد اقدام شوند. و نیروهای امنیتی از طریق هوا اکمال می شوند مواد غذایی و سوخت مورد نیاز به آنها رسانده می شود اما تنها مردم هستند که واقعا درشرایط بدی بسر می برند.”

پسابند که هم مرز با ولایت هلمند درجنوب افغانستان است همواره شاهد نا امنی و درگیری های سنگین بین نیروهای امنیتی و طالبان بوده است.

حکومت نیز سه سال قبل طی یک عملیات پاکسازی، شاهراه این ولسوالی را باز نمود اما به دلیل نبود نیروی محافظتی در این شاهراه، طالبان دوباره کنترول آنرا به دست گرفتند.

حال دیده شود این محاصره ی اقتصادی تا چه زمانی طول خواهد کشید و دولت چه زمانی وارد اقدام خواهد شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد