بشیر احمد بارکزی، مشاور بخش تخنیکی شفاخانه حوزوی هرات می گوید تا کمتر از ۱۰ روز دیگر برخی خدمات صحی در شفاخانه حوزوی در بدل پول ارائه خواهد شد. آقای بارکزی گفت که طبق فیصله شورای وزیران قرار است در بیستم ماه جاری (قوس)، این برنامه تطبیق شود. او گفت:” بر اساس برنامه شفاخانه و […]

بشیر احمد بارکزی، مشاور بخش تخنیکی شفاخانه حوزوی هرات می گوید تا کمتر از ۱۰ روز دیگر برخی خدمات صحی در شفاخانه حوزوی در بدل پول ارائه خواهد شد.

آقای بارکزی گفت که طبق فیصله شورای وزیران قرار است در بیستم ماه جاری (قوس)، این برنامه تطبیق شود.

او گفت:” بر اساس برنامه شفاخانه و صحبت های مقدماتی، قرار است که به ۲۰ قوس این کار شروع شود و این امر یک سری تنظیماتی به کار دارد، استخدام کارمند و سپردن مسئولیت ها، آموزش کارمندانی که تازه استخدام می شوند و بالاخره مسایلی است که از نظر مدیریتی ممکن است که یک کمی وقت بگیرد … اما قطعا در شفاخانه هرات شروع می شود”.

از سالها به این طرف مراکز درمانی دولتی در کشور به صورت رایگان خدمات ارایه کرده است.

حالا پولی شدن خدمات درمانی هم مخالفان و هم موافقان خود را دارد.

فیس های در نظر گرفته شده برای معاینات، چک ساده و عملیات های مختلف در مراکز درمانی دولتی، از ۱۰ تا یک هزار افغانی تعیین شده است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات تطبیق این برنامه را خلاف قانون اساسی میداند و می گوید که وجود این پول، زمینه فساد را در مراکز درمانی دولتی فراهم میکند.

او گفت:” نباید این پول جمع آوری شود و اگر جمع آوری شود زمینه فساد و سوء استفاده ی یک عده از کارمندان و مسئولین مراکز درمانی دولتی به وجود میاورد، من به عنوان نماینده شورای ولایتی این موضوع مطرح می کنم که در سالهای گذشته دونر های مختلفی بوده که امکاناتی در اختیار مراکز درمانی مان قرار دهند اما آن طوریکه به صورت شفاف باید به موقع خدمات رسانی می شده نشده، من از این جهت که در این شرایط مردم فقیر اند و در شرایط سختی زندگی میکنند حتی نیم قران هم صلاح نمی بینم برای دولت از لحاظ درمانی پرداخت کنند به دلیل اینکه مردم مالیات پرداخت میکنند”.

اما کمبود امکانات دارویی و نیروی انسانی در کنار شمار زیاد مراجعین در مراکز درمانی بزرگ کشور، باعث شده تا خدمات صحی رایگان در افغانستان با مشکلاتی مواجه باشد.

با این حال آقای بارکزی می گوید که در این بخش نیروی تازه استخدام خواهد شد و سالانه از این طریق شفاخانه دست کم ۵۰ میلیون افغانی درآمد بدست خواهد آورد که در بخش های مختلف این مرکز درمانی به مصرف خواهد رسید.

گفتنیست که خدمات واقعات عاجل، خدمات نسایی ولادی و خدمات اساسی همچنان رایگان انجام خواهد شد.

شفاخانه حوزوی هرات ظرفیت ۶۵۰ بستر دارد و روزانه دست کم یک هزار تن برای درمان به این مرکز مراجعه میکنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد