همه ساله در کشور از سوم دسمبر یا روز جهانی معلولان، تجلیل به عمل می آید اما امسال در هرات، این برنامه به گونه متفاوت برگزار شد. معلولان توانمند امروز با نواختن ساز و دهل و رقص و پایکوبی در خیابان ها، خواستن شادی شان را با مردم قسمت کنند. نبود کار، عدم تخصیص بورسیه […]

همه ساله در کشور از سوم دسمبر یا روز جهانی معلولان، تجلیل به عمل می آید اما امسال در هرات، این برنامه به گونه متفاوت برگزار شد.

معلولان توانمند امروز با نواختن ساز و دهل و رقص و پایکوبی در خیابان ها، خواستن شادی شان را با مردم قسمت کنند.

نبود کار، عدم تخصیص بورسیه های تحصیلی، نداشتن بیمه ی صحی و فراهم نبودن تسهیلات از مواردی است که طعم این شادی و پایکوبی را به کام معلولان تلخ میکند.

پیش از این حکومت بارها در قسمت رفع این مشکلات وعده داده بود اما امروز معلولان هرات با حمل شعارهایی چون “ما میتوانیم”، خواهان عملی شدن این وعده ها شدند.

عبدالعلی بارکزی، رئیس بنیاد خیریه پیر هرات می گوید ۱۰۵۸ معلول دختر و پسر ثبت این مرکز هستند و در بخش های مختلف، فن و حرفه، تعلیمی، ورزش و کارگاه ها فعالیت میکنند.

آقای بارکزی می گوید که آنان توانایی لازم برای پیشبرد امور را دارند و دولت باید در راستای کارآفرینی برای معلولان و استفاده از توان این افراد، بیش از پیش توجه کند.

این مسائل در حالی مطرح میشود که هنوز دولت نتوانسته آن گونه که لازم است به مشکلات معلولان رسیدگی کند.

با این حال جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات با پذیرفتن این موضوع میگوید تلاش ها جهت رفع مشکلات معلولان توانمند جریان دارد.

شمار معلولان در افغانستان مشخص نیست اما چیزی که پیداست، نبود فرصت های شغلی مناسب، عدم دسترسی به زمینه های تعلیمی و تحصیلی و تسهیلات لازم در جامعه برای این افراد است.

جنگ و ناامنی، عدم دسترسی به خدمات صحی و رویدادهای ترافیکی از مهمترین دلایل افزایش شمار معلولان در افغانستان به حساب می آید.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد