بی توجهی در نگهداری از پول و رواج سیستم نقدینگی در بازارهای کشور، سبب شده تا عمر بانکنوت های افغانی زودتر از حد معمول به سرآید. مسئولان بانک مرکزی در حوزه ی غرب کشور میگویند که به دلیل فرسوده شدن بانک نوت های افغانی، آنان ماهانه حدود یک میلیون افغانی پول فرسوده را به آتش […]

بی توجهی در نگهداری از پول و رواج سیستم نقدینگی در بازارهای کشور، سبب شده تا عمر بانکنوت های افغانی زودتر از حد معمول به سرآید.

مسئولان بانک مرکزی در حوزه ی غرب کشور میگویند که به دلیل فرسوده شدن بانک نوت های افغانی، آنان ماهانه حدود یک میلیون افغانی پول فرسوده را به آتش می کشند.

انورشاه یوسفی، رییس بانک مرکزی در هرات می گوید هرچند که فرسایش پول در همه کشورها امری معمول است اما سطح فرسایش پول در افغانستان بسیار بالا است.

او گفت:” طی یک و نیم سال گذشته یک میلیارد و یک‌صد میلیون افغانی پول فرسوده از ۵ ولایت حوزه غرب که شامل فراه، غور، هرات، بادغیس و نیمروز میشود جمع‌آوری و حریق شده است”.

به گفته آقای یوسفی، برای کاهش سطح فرسایش پول در کشور، آموزش فرهنگ درست نگهداری از پول به مردم و رواج بانکداری الکترونیک در بزرگ شهر های کشور، می تواند جز بهترین راهکارها باشد.

هر چند رئیس بانک مرکزی از آمادگی های لازم جهت استفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی صحبت میکند اما

وی بر همکاری حکومت و مقام های مسئول در این راستا تاکید کرد.

با این حال مقام های محلی هرات به این باورند که در این ولایت زمینه برای اجرای طرح های بزرگ و سازنده مساعد است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اما می گوید که مقام ولایت در زمینه راه اندازی برنامه هایی چون سیستم الکترونیک برای انتقال پول و کاهش اقتصاد نقدینگی در کشور، صلاحیتی نداشته و این اداره فقط می تواند تسهیل کننده این روند باشد.

با این وجود از دید آگاهان، آموزش نگهداری از پول در مراکزی چون مکاتب، تصویب قانونی برای استفاده از سیستم الکترونیکی برای انتقال پول در داد و ستد و پرداخت هزینه های برق و آب از طریق کریدت، میتواند یکی از راه های موثر برای طولانی ساختن عمر بانکنوت ها در کشور باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد