شماری از خانواده های بیجا شده در ولایت هرات، به دلیل فقر و تنگدستی کودکان خود را فروخته اند. آمار اداره ی کار و امور اجتماعی نشان می دهد که تعداد این کودکان به ۷۲ تن می رسد و اکثر آنها دختر هستند. عبدالقیوم افغان، رییس اداره ی کار و امور اجتماعی هرات می گوید […]

شماری از خانواده های بیجا شده در ولایت هرات، به دلیل فقر و تنگدستی کودکان خود را فروخته اند.

آمار اداره ی کار و امور اجتماعی نشان می دهد که تعداد این کودکان به ۷۲ تن می رسد و اکثر آنها دختر هستند.

عبدالقیوم افغان، رییس اداره ی کار و امور اجتماعی هرات می گوید این کودکان بین ۱ تا ۵ سال سن دارند که به قیمت صد تا سیصد هزار افغانی فروخته شدند.

آقای افغان گفت:” این خانواده ها کودکان شان را زیر نام نامزد شدن، ازدواج و بنام کردن به فروش رسانده اند و برخی خانواده ها هم به دلیل مقروضیت، کودکان شان را بجای پرداخت قرض تبادله کرده اند؛ اما به هر حال زیر هر اسمی که باشد، به فروش رسانیده اند که البته این خانواده ها یک سری عنعنات و رسوم های بدی هم دارند.”

آنگونه که آقای افغان می گوید اکثر این قضایا به منطقه ی شیدایی و عمدتا به خانواده هایی مربوط می شود که به تازگی به هرات بیجا شده اند.

با این حال آقای افغان می گوید بررسی ها در سایر اماکن مهاجرنشین آغاز شده تا مشخص شود که چه تعداد کودک تاکنون قربانی این موارد شده اند.

در همین حال مسئولان کمیسیون حقوق بشر هرات اما می گویند که آمار کودکان فروخته شده بیش از ۷۱ مورد است.

ملکه رسولی، معاون بخش اطفال کمیسیون حقوق بشر می گوید: این کمیسیون بارها با نهاد ها و اداره های مربوطه نشست هایی داشته و شرایط خانواده ها و خصوصا کودکانی که قربانی این خشونت می شوند را بررسی کرده است.

خانم رسولی افزود در صورتی که اقدامات لازم در این مورد صورت نگیرد، فروش کودکان زیر سن در ابعاد گسترده تری افزایش خواهد یافت.

با توجه به ساختار زندگی زراعتی خانواده ها در افغانستان، خشکسالی های امسال و باران های اندک، آن هم بی موقع سبب شد تا طیف عظیمی از شهروندان مجبور شوند خانه های خود را ترک و به ولایت های دیگر مهاجرت کنند.

هم اکنون بنابر آمارهای اداره ی حوادث طبیعی هرات، این ولایت میزبان بیش از ۱۵ هزار خانواده بیجا شده ی داخلی است که اکثر آن ها از ولایت های بادغیس، غور و فاریاب اند.

با این وجود اداره ی محلی هرات اما از فروش کودکان از سوی بیجا شده گان ابراز بی خبری می کند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید به اساس لوایح و دستور العمل ها کمک ها به خانواده های بیجا شده انجام شده و این برنامه ادامه خواهد داشت.

او گفت:” گزارش فروش کودکان هنوز به ما نرسیده اما نظر به دستور العمل ها این کمک ها انجام شده و ادامه خواهد داشت.”

هرات نیز از خشکسالی های اخیر بی نصیب نمانده و بیش از ۴۷ هزار خانواده در ۱۹ ولسوالی از این پدیده ی طبیعی متضرر شده اند که نیاز به کمک های فوری دارند.

علاوه بر این نزدیک به ۳ میلیون راس مواشی با کمبود علف مواجه شدند و بخشی از آن تلف شدند.

این در حالیست که فصل سرما در راه است و ده ها خانواده ی بیجا شده در کشور با سرنوشت نا مشخصی روبرو هستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد