مرزهای کشور همواره شاهد قاچاق مواشی بوده است، آن‎گونه که رییس صنف قصابان هرات ادعا می‌کند روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ رأس مواشی به ایران، ترکمنستان و پاکستان قاچاق می‌شود. اما مسئولان اداره‌ی زراعت تلاش دارند تا با تقویت و تشویق سکتورهای خصوصی از قاچاق مواشی جلوگیری کنند. عبدالصبور رحمانی رییس اداره ی زراعت و […]

مرزهای کشور همواره شاهد قاچاق مواشی بوده است، آن‎گونه که رییس صنف قصابان هرات ادعا می‌کند روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ رأس مواشی به ایران، ترکمنستان و پاکستان قاچاق می‌شود.

اما مسئولان اداره‌ی زراعت تلاش دارند تا با تقویت و تشویق سکتورهای خصوصی از قاچاق مواشی جلوگیری کنند.

عبدالصبور رحمانی رییس اداره ی زراعت و مال‎داری می‌گوید تلاش دارند تا با کمک سکتور خصوصی محصولات حیوانی را تولید و بعد از پروسس به خارج از کشور صادر کنند.

به گفته وی، اداره زراعت کوشش دارد که با همکاری مال‎داران و سکتورهای خصوصی، محصولات را بعد از پروسس به مارکیت‎های خارجی صادر نماید که به زودی این امر تطبیق و عملی خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، روزانه بین  ۵۰-۶۰ تن گوشت در هرات مصرف می‌شود.

در حال حاضر قیمت یک کیلو گوشت در بازار به ۴۰۰ افغانی رسیده، بلندترین نرخ که هرات تا حال به خود دیده است.

عبدالقدیر رحیم‎زاده ریئس صنف قصابان هرات علت افزایش بهای گوشت را قاچاق مواشی می‎خواند که به خارج از مرز قاچاق می‌شود.

او می‌گوید در صورتی که مواشی هرات قاچاق نشود قیمت گوشت تا مرز ۳۰۰ افغانی پایین خواهد آمد.

با این حال او با تأیید طرح تولید صادرات محصولات حیوانی می‌گوید که دام‎داران هرات ظرفیت پرورش مواشی را دارند و ظرفیت آن وجود دارد.

آگاهان امور بر این باورند که همه ساله سرمایۀ هنگفتی با قاچاق مواشی از مرزهای کشور خارج می‎شود.

مسئولان اتاق‌های تجارت می‌گویند در حال حاضر دست کم ۵۰ شرکت در هرات تجارت پوست، پشم و کرک را انجام می‌دهند.

محمد یونس قاضی زاده سرپرست و معاون اتاق‌های تجارت می‌گوید در صورتی‌که دولت حمایت کنند تاجران مشتاق اند تا محصولات حیوانی را حتی به اروپا و آمریکا صادر نماید.

آن‎گونه که رئیس صنف قصابان می‎گوید مواشی هرات به صورت مستقیم از مرزهای هرات قاچاق نمی شود، بلکه در نخست این مواشی به قندهار، هلمند و نیمروز قاچاق می‌شوند و بعد به خارج از کشور منتقل می‎شوند.

در همین حال مقام‌های محلی هرات می‎گویند تلاش دارند تا با ایجاد کشتارگاه، محصولات حیوانی را بعد از پروسس به کشورهای منطقه صادر کنند. جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید آنان این طرح را به مرکز فرستاده اند تا تایید شود که مرکز هم جواب مثبت داده است و این امر می‎تواند به ما کمک نماید.

با قاچاق مواشی از یک سو بهای گوشت در بازارهای داخلی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر زمینه‌ی ورود محصولات سایر کشورها به بازار ایجاد می‌شود.

حالا باید دید که کشتارگاه‌ها در هرات چه زمانی ایجاد و چقدر در جلوگیری از قاچاق مواشی موثر واقع خواهد شد.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد