به گفته مسؤلان ریاست زراعت ولایت هرات، محصولات شالی، گندم، عسل و زعفران، نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در هرات ۲۵۰ هزار هکتار زمین زراعتی وجود دارد که تنها ۱۲۰ هزار هکتار آن زیر کشت است، اما با آن هم مسؤلان اداره زراعت ولایت هرات از افزایش حاصلات زراعتی  و عسل خبر می‎دهد. […]

به گفته مسؤلان ریاست زراعت ولایت هرات، محصولات شالی، گندم، عسل و زعفران، نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

در هرات ۲۵۰ هزار هکتار زمین زراعتی وجود دارد که تنها ۱۲۰ هزار هکتار آن زیر کشت است، اما با آن هم مسؤلان اداره زراعت ولایت هرات از افزایش حاصلات زراعتی  و عسل خبر می‎دهد.

گندم، جو، سویابین، زعفران و انواع سبزیجات از محصولات زراعتی است که در این ولایت حاصلات خوبی دارند که در این اواخر، مسئولان اداره زراعت هرات از افزایش حاصلات شالی نیز سخن گفته است.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات می‎گوید، در سال جاری برداشت حاصلات برنج، در یک هکتار از ۵ متریک تن به ۷ متریک تن افزایش یافته است.

اما، گندم از دیگر محصولاتی است که دهقانان در زرع آن دست باز دارند و بیشترین تولید را داشته است و محصول مورد علاقه دهقانان در هرات می‌باشد.

آقای رحمانی گفت؛ حاصلات گندم در سال ۹۵  از  ۲۸۰ هزار متریک تن به ۳۱۰ هزار متریک تن افزایش داشته است.

به گفته وی ریاست زراعت با همکاری‎های ترویجی و تخنیکی که با دهقانان داشته است، امسال محصول گندم تا مرز یازده فیصد افزایش داشته است.

این در حالی است که در سال ۹۵ علاوه بر افزایش تولیدات زراعتی، تولید عسل نیز افزایش داشته است.

با این‌که باد‌های موسوم به ۱۲۰ روز هرات ذهنیت منفی را نسبت به  پروش و تولید عسل در اذهان دهقانان خلق کرده بود، اما اکنون تولیدات آن افزایش چشم‎گیری یافته است.

رئیس اداره‌ی زراعت هرات می‌گوید، سال گذشته از طریق اتحادیه زنبور داران، ۵۰ متریک تن عسل خالص به‎دست آمده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند، افزایش فرآوردها اکنون فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد تقاضای بازار را رفع می‌کند اما می‎تواند تحولاتی را بر قیمت‌ها در بازار خرید و فروش داشته باشد.

جاوید تقی‌پور استاد دانشکده اقتصاد می‎گوید که ادارات موازی در کنار اداره زراعت باید روی پالیسی مشخص راهبردی برای رفع نیازهای بازار دست به‎کار شوند.

آقای تقی‌‎پور می‎گوید که اکنون دولت باید برای افزایش سطح فرآوردهای زراعتی، زمین‌های بایر را تحت کشت قرار دهد تا سطح برداشت افزایش یابد.

به گفته آقای تقی‌پور، اگر دولت توسط سکتورهای مربوطه خویش زمین‌های بایر را در هر ولایت از جمله ولایت هرات تحت کشت بیاورد، به صورت کل گفته می‎توانیم که حاصلات نیازهای بازار را بر آورده می‎سازد.

با این همه خود‎کفایی  و رفع تقاضای بازار  میکانیزه شدن سکتور زراعت را با سرمایه بالا می‌طلبد.

به گفته‎ی آگاهان اقتصادی؛ دولت باید سرمایه لازم را به منظور میکانیزه شدن یا ماشینی شدن تکنالوِژی زراعت به دسترس ادارات قرار بدهد، تا از طریق  تکنالوژی پیشرفته و زراعت میکانیزه شاهد تولیدات بیشتر باشد.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد