همزمان با انتصاب دو معاون جدید در کادر رهبری اتحادیه وارد کننده‌گان گاز مایع در هرات، اعضای شورای ولایتی از بی کیفیت بودن گاز مایع در بازارهای هرات ابراز نگرانی می‌کنند. آقایان احمدزاده و احدی کسانی اند که امروز از سوی اعضای این اتحادیه به عنوان معاون انتخاب شدند. نور احمد حیدری عضو شورای ولایتی […]

همزمان با انتصاب دو معاون جدید در کادر رهبری اتحادیه وارد کننده‌گان گاز مایع در هرات، اعضای شورای ولایتی از بی کیفیت بودن گاز مایع در بازارهای هرات ابراز نگرانی می‌کنند.

آقایان احمدزاده و احدی کسانی اند که امروز از سوی اعضای این اتحادیه به عنوان معاون انتخاب شدند.

نور احمد حیدری عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید معیاری نبودن گازهای وارداتی سبب شده که شهروندان بیشتر از سایرین متضرر شوند.

وی توجه اداره‌های مربوطه و سکتور خصوصی را ناکافی دانسته و آن‎چنان که باید بررسی صورت بگیرد، توجه نمی‌شود و مردم ما با وجود فقر و ناتوانی با مصارف گزاف یک کیلو گاز را خریداری می‌نمایند که بعد از خریداری .نصف آن مواد زاید می‌باشد.

در همین حال گفته می‎شود که در حدود هشتاد درصد گاز وارداتی افغانستان از حوزه‌ی غرب وارد وارد می‎شود و روزانه دست‎کم حدود هشتاد تانکر گاز مایع و نفت، از دو بندر تجارتی اسلام قلعه و تورغندی وارد می‎شود.

با این حال مسئولان اتاق‌های تجارت با تأیید موجودیت گاز بی‌کیفیت در بازارهای هرات می‎گویند “گازمایع و نفت که از مرزهای میل ۷۸ و میلک وارد بازار می‌شوند از کیفیت چندانی برخوردار نیستند”.

محمد یونس قاضی‌زاده سرپرست و معاون اتاق‌های تجارت می‌گوید برخی از افراد با استفاده از این بنادر در پی سود شخصی خود هستند.

به گفته وی وارد شدن گازهای بی‎کیفیت از دو مرز (میل ۷۸ و میلک) تا حدودی جریان دارد و امیدوار هستیم که دولت مرکزی در این قسمت اقدام نماید

شکایت از بی‌کیفیت بودن گاز مایع و نفت وارداتی موضوع تازه‌ای نیست، پیش از این نیز شهروندان از بی‌کیفیت بودن آن بارها انتقاد کرده اند.

عتیق‌الله عصمتی، رئیس اداره‌ی نفت و گاز هرات می‌گوید نظارت بر کیفیت نفت و گاز مایع از صلاحیت این اداره نیست.

او می‌گوید این اداره تنها در تعیین و نظارت بر قیمت‌ها فعالیت می‌کند و مارکیت‌ها و بازار را کنترول می‎نماییم که این امر را همواره انجام داده‎ایم.

موجودیت فساد اداری در تعیین کیفیت مواد نفتی و گاز مایع در اداره‌ی نورم و استندرد و وارد ساختن فشار و مداخله در امور کاری این اداره، از موضوعاتی هستند که سبب ورود مواد سوختی بی‌کیفیت به هرات شده است.

امین‎الله امین رئیس اداره‌ی نورم و استندرد در گذشته بارها بر این دو موضوع تاکید کرده و سرانجام مجبور به استعفا شده است.

با این حال عدم تطبیق یکسان قانون و ایجاد اداره‌ی نورم و استندرد در هرات، نیز منجر به کاهش واردات مواد سوختی در این ولایت شده و افزایش ورود مواد مشابه از سایر مرزها در حوزه‌ی غرب را در پی داشته است.

نسخه صوتی این گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد