امروز دور سوم آزمون فوق لیسانس دانشکده‎ی ادبیات دانشگاه هرات برگزار گردید که در این آزمون ۹۲ دانش آموخته‌ی لیسانس این دانشکده اشتراک کرده بودند و از این تعداد تنها ۲۵  نفر شانس راه‌یابی به صنف‌های فوق لیسانس را دارا می‎باشد. در این آزمون ۹۲ دختر و پسر از دانش آموختگان رشته ادبیات، یک‌بار اضطراب […]

امروز دور سوم آزمون فوق لیسانس دانشکده‎ی ادبیات دانشگاه هرات برگزار گردید که در این آزمون ۹۲ دانش آموخته‌ی لیسانس این دانشکده اشتراک کرده بودند و از این تعداد تنها ۲۵  نفر شانس راه‌یابی به صنف‌های فوق لیسانس را دارا می‎باشد.

در این آزمون ۹۲ دختر و پسر از دانش آموختگان رشته ادبیات، یک‌بار اضطراب صندلی دانشجویی را تجربه کردند.

این دانشجویان که ۵۱ درصد شان را بانوان تشکیل می‎دهند، با محک زدن خودشان می‌خواهند ظرفیت شان را تا مقطع فوق لیسانس ارتقاء بخشند.

بر اساس گفته‎ها و مشاهدات برخی از این دانشجویان، سپری نمودن این آزمون دشوار و طاقت فرساست، چون برخی از این دانشجویان و داوطلبان، دومین بار است که طعم این آزمون را می‌چشند. اما با این دانشجویان، روند برگزاری این آزمون را شفاف می‌خوانند.

این دانشجویان با هزاران امید و آرزو و با شوق علاقه شرکت در این آزمون شرکت نموده و بیان می‎کنند “این آزمون باعث می‎شود تا ما امیدوار باشیم که دولت در این بخش هدف خدمت‎گذاری را دارد و برنامه‎های را روی دست دارد تا سطح علمی ما دانشجویان بالاتر برود.

هر دانشجو در مقطع فوق لیسانس مجبور و مکلف است که در هر سمستر ۳۰ هزار افغانی پرداخت نماید.

به باور آگاهان با این‌که افغانستان در مقطع فوق لیسانس نخستین گام‌هایش را می‎گذارد، اما توانسته است جایگاه خوبی به زودترین فرصت کسب نماید.

عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات با تاکید بر معیاری بودن مواد درسی در این دانشگاه می‌گوید آن‌ها تلاش دارند تا در سال آینده برای بهتر سازی کیفیت درسی، تسهیلات بهتری را فراهم کنند.

به گفته وی دانشگاه هرات قدم‎های امیدوار کننده را در راستای فراهم نمودن تحقیق دانشجویان در مقطع ماستری برداشته است و امسال تا حد امکان کوشش می‎نماییم که کتاب و کتابخانه‎ی مورد نیاز برای این مقطع را آماده نماییم.

شاید برای بسیاری‌ها سوال بر انگیز باشد که طی چند سال اخیر چرا تنها دانشکده‌ی ادبیات فرصت‌های فوق لیسانس را برای دانش‌آموختگان خود فراهم ساخته است؟

بصیر احمد دانشیار، آمر ارتباطات و آگاهی عامه دانشگاه هرات، نبود کادر متخصص را عامل این کار می‌داند.

او می‌گوید بر اساس لوایح و مقررات وزارت تحصیلات عالی، برای ایجاد زمینه‎ی فوق لیسانس، هر دانشکده حد اقل نیازمند به چهار استاد تا مقطع دکترا است، که دانشکده اقتصاد، ادبیات دری و  زراعت، دیگر دانشکده‎ها به این ظرفیت نرسیده است.

بر اساس ماده‌ی چهل و سوم  قانون اساسی کشور، تعلیم حق تمام اتباع افغانستان است و دولت تا مقطع لیسانس زمینه تحصیل را برای تمام اتباع کشور، بصورت رایگان فراهم می‌نماید. اما افرادی که تصمیم به ادامه‌ی تحصیل داشته باشند باید خود هزینه‌ی آن را پرداخت نماید.

این در حالیست که قرار است در سال آینده دوره‌های  فوق لیسانس در دانشکده‌های اقتصاد و زراعت نیز ایجاد گردد.

نسخه صوتی این گزارش را از در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: فرهنگی, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد