به رغم آنکه تلاش‌ها برای تامین صلح از سال‌ها بدینسو بی نتیجه باقی مانده است، اما اقشار و گروه‌های مختلف کشور برای دست یافتن به این خواست همگانی، دست از تلاش بر نداشته اند. از سال‌ها بدینسو نشست‌ها و گفتگوهای متعددی برای بدست آوردن صلح از زاویه‌های مختلف برگزار شده است. نهاد مطالعات زنان برای […]

به رغم آنکه تلاش‌ها برای تامین صلح از سال‌ها بدینسو بی نتیجه باقی مانده است، اما اقشار و گروه‌های مختلف کشور برای دست یافتن به این خواست همگانی، دست از تلاش بر نداشته اند.

از سال‌ها بدینسو نشست‌ها و گفتگوهای متعددی برای بدست آوردن صلح از زاویه‌های مختلف برگزار شده است.

نهاد مطالعات زنان برای صلح، امروز برنامه‌ای را زیر نام صلح، امنیت و مشارکت در هرات برگزار نمود تا با باز کردن دَرِ گفتگو؛ نویدی برای صلح پدیدار شود.

در این نشست آگاهان و فعالان حقوق زن  و رئیس شورای صلح هرات به نقش زنان در آوردن صلح در کشور تاکید کردند و آن‌را مهم دانستند.

حسینه نیکزاد مسئول دفتر ساحوی شبکه زنان افغان در حوزه غرب می‌گوید که نقش زنان در اداره‌های دولتی سمبولیک است.

وی تاکید می‌کند “برای زنان باید نقش عملی و صلاحیت داده شود تا زنان توانمندی خویش را در راستای آوردن صلح آشکار سازند”.

ثریا بلیغ – فعال جامعۀ مدنی نیز به نقش زنان در تامین صلح تاکید می‌کند. خانم بلیغ می‌گوید که زنان باید  در اداره‌های امنیتی و ادارۀ صلح هرات گماشته شوند.

وی می‌گوید که زنان در تلاش هستند تا در مذاکرات صلح با گروه‌های هراس افگن سهیم باشند.

این آگاهان حقوق زن و فعالان مدنی در حالی از نقش فعالِ زنان در آوردن صلح سخن می‌گویند که یکی از حساسیت برانگیزترین مسایل برای مخالفان دولت، سهم و حضور زنان در اداره‎‌های دولتی است.

در همین حال مولوی غلام سرور، رئیس شورای صلح هرات می‌گوید که دین اسلام نیز به سهم زنان در آوردن صلح تأکید کرده است.

عنایت‌الله عثمانی مسئول نهاد مطالعات زنان برای صلح می‌گوید که تلاش آنان آگاهی‌دهی برای زنان است تا در مسایل کشوری و به ویژه تامین صلح حضور پر رنگ داشته باشند.

به گفتۀ آقای عثمانی این برنامه در ولایت‌های کابل، بامیان، بلخ و هرات برگزار شده و می‌خواهد نقش زنان را در بخش‌های صلح، امنیت و مشارکت برجسته سازند.

برای نقش زنان در تأمین صلح در حالی تأکید می‌شود که هم اکنون زنان حتی در جامعه از امنیت جسمانی خود نگران هستند.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, ندای معراج, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد