شفاخانه اطفال هرات تنها مرکز درمانی کودکان است که در بیرون از شهر و در منطقه شیدایی واقع شده است. مسئولان این مرکز درمانی می‌گویند که همه روزه نزدیک به ۳۰۰ کودک بیمار برای درمان به این شفاخانه مراجعه می‌کنند در حالی‌که گنجایش بیش از ۱۰۰ بیمار در یک زمان را ندارد. میرویس عابدی، آمر […]

شفاخانه اطفال هرات تنها مرکز درمانی کودکان است که در بیرون از شهر و در منطقه شیدایی واقع شده است.

مسئولان این مرکز درمانی می‌گویند که همه روزه نزدیک به ۳۰۰ کودک بیمار برای درمان به این شفاخانه مراجعه می‌کنند در حالی‌که گنجایش بیش از ۱۰۰ بیمار در یک زمان را ندارد.

میرویس عابدی، آمر شفاخانه اطفال هرات می‌‌گوید که با افزایش روز افزون مراجعین، کیفیت خدمات صحی و رسیدگی به بیماران همواره با مشکل روبرو می‌‌شود.

هنگام ورود به اتاق‌های کودکان بستری شده، چنان بوی اذیت کننده‌ی به مشام تان می‌رسد که شاید جدا از مادرانی که در انتظار صحت‌مندی فرزندان خود هستند برای هیچ فردی  قابل تحمل نباشد.

در این شفاخانه ۴۴ اتاق برای بستر در نظر گرفته شده که هر اتاق دارای ۶ تخت است و در هر تخت ۴ تا ۵ کودک بستر است در حالی‌که هر تخت مخصوص یک بیمار است.

مادران کودکان بیمار می‌گویند “در هر تخت چهار یا پنج کودک است و آنقدر شلوغ است که به بیماران و نظافت اتاق‌ها رسیدگی نمی‌شود و بوی بد بیماران را آزار می‌دهد”.

اما تنها کودکان بیمار از سطح شهر و لسوالی‌های هرات به شفاخانه اطفال این ولایت انتقال داده نمی‌شود، بلکه از ولایت‌های فراه، غور، نیمروز و بادغیس به این مرکز درمانی نیز مراجعه می‌کنند.

میرویس عابدی آمر شفاخانه اطفال هرات می‌‌گوید که در ده ماه گذشتۀ سال جاری بیش از ۱۰ هزار کودک مصاب به مریضی‌های مختلف ثبت این مرکز شده اند که از این میان ۱۷۶ کودک بنابر شدت مریضی و دیر رسیدن خدمات درمانی تلف شده‌ اند.

وی می‌گوید “یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که بیشتر وقت و انرژی ما روی مریضی‌های پیچیدۀ که در شفاخانه‌های خصوصی قابل درمان نیست و هم‌چنان مراجعه کنندگان سایر ولایات به مصرف می‌رسد”.

بیشتر کودکان بستری در این شفاخانه، مبتلا به مریضی‌های سینه و بغل، سرخکان، نفس تنگی و سرماخوردگی می‌باشند.

آقای عابدی می‌گوید برخی اوقات بنابر دور بودن ولسوالی‌ها و طولانی بودن راه، برخی کودکان در مسیر راه جان خویش را از دست می‌دهند.

شفاخانه اطفال هرات دست‌کم ۱۴ کیلومتر از شفاخانه حوزوی هرات فاصله دارد.

هم اکنون ۵ داکتر متخصص و ۲۴ پرستار “نرس”  در زمان‌های مختلف مصروف خدمات رسانی هستند.

چندی پیش مسئولان اداره صحت عامه هرات از انتقال شفاخانه اطفال از مربوطات شیدایی به  چهارراهی آمریت خبر دادند اما تاکنون جنبۀ عملی به خود نگرفته است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد