یک‌صد قطعه عکس از زمامداران قدیم افغانستان و ترکیه و نیز چهره شهرهای مختلف کشور یاد و خاطرات صدسال پیش را از سر گرفته است. دفتر «تیکا» یا آژانس انسجام هم‌کاری‌های ترکیه در ولایت هرات این عکس‌ها را از آرشیف فخرالدین پاشا برداشته و این‌جا در هرات به نمایش گذاشته است. فخرالدین پاشا اولین سفیر […]

یک‌صد قطعه عکس از زمامداران قدیم افغانستان و ترکیه و نیز چهره شهرهای مختلف کشور یاد و خاطرات صدسال پیش را از سر گرفته است.

دفتر «تیکا» یا آژانس انسجام هم‌کاری‌های ترکیه در ولایت هرات این عکس‌ها را از آرشیف فخرالدین پاشا برداشته و این‌جا در هرات به نمایش گذاشته است.

فخرالدین پاشا اولین سفیر ترکیه در افغانستان بود و نیز در یکی از شهرهای مدینه منوره به عنوان والی گماشته شده بود.

از زمان بود و باش نخستین سفیر ترکیه  در افغانستان؛ عکس‌هایی از زمامداران و شهرهای افغانستان قدیم بر جای مانده است که این عکس‌ها امروز در هرات به نمایش گذاشته شده است.

علی ‌ارغون‌چینار، رئیس دفتر تیکا می‌گوید که هدف از برگزاری این نمایشگاه، تجدید روابط افغانستان و ترکیه است که از عکس‌های آرشیف استفاده شده است.

ناگفته نماند که این نمایشگاه ظاهراً مورد استقبال خوبی شهروندان  قرار گرفته است.

جاوید ضرغام آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی روابط فرهنگی و سیاسی افغانستان و ترکیه را مستحکم‌تر از قبل می‌سازد.

وی می‌گوید “برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها باعث شناخت بهتر شهروندان دو کشور و به ویژه شهروندان افغانستان از ترکیه و فرهنگ آن کشور می‌شود”.

از چهره‌های شناخته شده هرات تا شهروندان عادی هرات برای بازدید به این نمایشگاه آمده اند و به چهرۀ شهرها و زمامداران قدیم افغانستان، خیره شده اند.

آنان این نمایشگاه را تجدید خاطرات قدیم افغانستان عنوان می‌کنند.

ماریا بشیر، دادستان سابق هرات می‌گوید بخاطر روشنی خاطرات قدیمی در اذهان عامه برگزاری این نمایشگاه موثر است.

وی می‌گوید “برگزاری این نمایشگاه یک بار دیگر خاطرات تاریخی افغانستان و ترکیه را تجدید می‌کند و عمق روابط دیپلماتیک و دوستی دو کشور را بیان می‌کند”.

محمد اسماعیل کهن یک‌تن از بازدیدکنندگان ابراز امیدواری می‌کند که روابط افغانستان و ترکیه بهبود یافته و این دو کشور همواره در غم و شادی با هم شریک باشند و دوست بمانند.

این اولین نمایشگاهی است که از سوی دفتر تیکا در هرات برگزار شده، اما رئیس دفتر تیکا می‌گوید که قرار است به زودی دو نمایشگاه دیگر نیز در هرات برگزار نماید.

دفتر تیکا در سه ولایت افغانستان کابل، بلخ و هرات دفتر دارد و در زمینه‌های صحی، آبدات تاریخی، ظرفیت سازی و معارف کار می‌کند.

دفتر تیکا سال گذشته در هرات تاسیس شد و از آن به بعد، در زمینۀ کارهای فرهنگی مشغول است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد