هر روزی که از فصل زمستان می‌گذرد و خبری از برف و باران نیست؛ به نگرانی‌های باشندگان هرات افزوده می‌شود، حالا نگرانی نسبت به آلودگی هوا را هم باید افزود. این روزها یکی از نگرانی‌های جدی باشندگان این ولایت که مطرح می‌شود، آلودگی هوا و تراکم دود و غبار  است. آنان می‌گویند که تراکم نفوس، […]

هر روزی که از فصل زمستان می‌گذرد و خبری از برف و باران نیست؛ به نگرانی‌های باشندگان هرات افزوده می‌شود، حالا نگرانی نسبت به آلودگی هوا را هم باید افزود.

این روزها یکی از نگرانی‌های جدی باشندگان این ولایت که مطرح می‌شود، آلودگی هوا و تراکم دود و غبار  است.

آنان می‌گویند که تراکم نفوس، تعدد وسایط نقلیه و عدم کنترول مناسب حمام‌ها و نانوایی‌های شهر، سبب شده است که آلودگی هوا روز به روز دامن‌گیر این ولایت شود.

باشندگان هرات از کم‌کاری اداره‌های مربوط نیز انتقاد می‌کنند.

اما مسؤلان  اداره‌های مربوط؛ گزارش‌های مربوط به حفظ و مراقبت از محیط زیست و افزایش آلودگی هوا را دقیق نمی‌دانند و ادعا می‌کنند که تاکنون گزارشی دقیق از آلودگی هوا در هرات وجود ندارد.

نصیر احمد فضلی، رئیس حفاظت محیط زیست ولایت هرات می‌گوید اداره محیط زیست و هیچ ادارۀ دیگر دستگاه سنجش میزان آلودگی هوا را در اختیار ندارد تا افزایش و کاهش آن‌را ارزیابی کند.

اما وی یک سری عوامل که هوای هرات را آلوده می‌کند، می‌پذیرد و ادعا دارد که هرات از شهرهای است که سطح آلودگی هوای آن نسبت به سایر شهرها به مراتب پایین تر است.

وی می‌گوید “ما در چند سال اخیر شاهد تراکم بیش از حد وسایط نقلیه و نفوس، از بین رفتن جنگلات و کمربندهای سبز و خشک‌‍سالی بودیم، اما با آن‌هم آلودگی هوای هرات ملموس نیست”.

رئیس حفاظت از محیط زیست می‌گوید که این اداره برای کاهش میزان آلودگی هوا برنامه‌های را روی دست گرفته است. اما وی از بیان کردن جزییات بیشتر در مورد این برنامه‌ها خودداری می‌کند.

از سوی دیگر، وکیل احمد بارک – کارشناس محیط زیست ادارۀ ولایت هرات نیز میزان آلودگی هوا را نگران کننده نمی‌خواند.

وی می‌گوید با تدابیری که ادارۀ محلی هرات روی دست گرفته است؛ آلودگی هوا در این شهر کاهش خواهد یافت.

با آنکه تراکم وسایط نقلیه از سوی شهروندان یکی از عوامل آلودگی هوا عنوان می‌شود، اینک آقای بارک می‌گوید قرار است برای رفع این مشکل در هرات مترو بس ساخته خواهد شد و سرک حلقوی نیز از مرکز شهر به ولسوالی زنده‌جان تغییر مسیر داده می‌شود.

هوای هرات هنوز هم به اندازۀ هوای پایتخت و خیلی از شهرهای دیگر کشور آلوده نیست، اما نگرانی شهروندان از آنجا برانگیخته شده است که میزان آلودگی آن سال به سال افزایش می‌یابد که با دو سال قبل قابل مقایسه نیست.

باشندگان این شهر به همین دلیل نگرانی شان را مطرح می‌کنند که مبادا روند صعودی میزان آلودگی هوا، چندسال دیگر به عنوان یک مشکل حیاتی بدل شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد