شفاخانه حوزوی هرات از مراکز درمانی بزرگ در کشور و به‌ویژه  در حوزه غرب به‌شمار می‌رود. اما با افزایش نفوس و هم‌جوار بودن ولایات فراه، غور، بادغیس و نیمروز؛ مسئولان این شفاخانه می‌گویند این مرکز نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام نیازمندی‌های مردم باشد. محمد عارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید سالانه دست‌کم ۴۲۵  هزار تن در این […]

شفاخانه حوزوی هرات از مراکز درمانی بزرگ در کشور و به‌ویژه  در حوزه غرب به‌شمار می‌رود. اما با افزایش نفوس و هم‌جوار بودن ولایات فراه، غور، بادغیس و نیمروز؛ مسئولان این شفاخانه می‌گویند این مرکز نمی‌تواند پاسخ‌گوی تمام نیازمندی‌های مردم باشد.

محمد عارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید سالانه دست‌کم ۴۲۵  هزار تن در این مرکز در بحش‌های مختلف تحت تداوی قرار می‌گیرند.

او می‌گوید «سالانه حدود هشتاد هزار  بستری،  دوصدو پنجاه هزار مریضان سراپایی، بیست‌وپنج‌هزار عملیات، بیست‌هزار عملیات نارمل و پنج‌هزار واقعه عملیات نسائی ولادی، ثبت شده است».

با این‌حال در جریان ۲۴ ساعت شفاخانه حوزوی هرات شاهد پذیریش دست‌کم ۱۲۹۳ واقعه از جمله حادثات ترافیکی، مرمی و چاقو خوردگی، مجروحین ناشی از انفجارها، سقوط از ارتفاع و گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در بخش‌های مختلف است.

محمد عارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید به‌منظور رسیدگی بیشتر به نیازمندی‌های مردم،  قرار است چندین طرح از جمله ایجاد شفاخانه نسائی ولادی  و شفاخانه واقعات غیرمترقبه (عاجل) و هم‌چنان انتقال شفاخانه اطفال از منطقه شیدائی به داخل شهر اجرایی شود.

یکی از مشکلات فرا راه مریض‌داران در این ولایت، طولانی بودن مسیر شفاخانه یک‌صد بستر دولتی اطفال است که  دست‌کم ۵ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

اعتراضات مردم نسبت به این موضوع، مسؤلان شفاخانه حوزوی را واداشت تا اقدام به برنامه‌‎ریزی برای انتقال این شفاخانه به مرکز شهر نمایند.

محمد عارف شهرام سرپرست شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید تصمیم دارند شفاخانه اطفال را از مربوطات شیدائی هرات، به چهار‌راهی آمریت انتقال دهند.

این مرکز درمانی در بخش ارائه خدمات صحی برای کودکان بیمار فعالیت دارد و روزانه بیش از ۱۵۰ کودک بیمار به این شفاخانه انتقال و تحت درمان قرار می‌گیرند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید همه مشکلات موجود در برابر مریض‌داران، با تأسیس شفاخانه جدید، برطرف خواهد شد.

بر اساس قانون اساسی خدمات درمانی در شفاخانه‌های دولتی باید به‌صورت رایگان در دسترس مردم قرار گیرد.

اما کم‌بود امکانات دارویی و نیروی انسانی در کنار شمار زیاد مراجعین، باعث شده تا خدمات صحی رایگان در افغانستان با مشکلاتی مواجه شود.

با این وجود باید دید که دولت آیا خواهد توانست از پس نیازمندی‌های درمانی مردم برآید و مانع عزیمت مریض‌داران به خارج از کشور شود یا خیر؟

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد