، تعداد بیماران روحی روانی زن، دو برابر بیماران مرد است. به گفته مسولان این بخش؛ تعداد بیماران در سال‎های ۹۳ و ۹۴ به ۱۱۶۵۴ واقعه می‌رسید که از این تعداد بیش از ۷ هزار نفرشان را زنان تشکیل می‌دهند. کارشناسان روحی روانی علت این بیماری را ، بیشترعوامل محیطی، فقر اقتصادی، جنگ و نا […]

، تعداد بیماران روحی روانی زن، دو برابر بیماران مرد است.

به گفته مسولان این بخش؛ تعداد بیماران در سال‎های ۹۳ و ۹۴ به ۱۱۶۵۴ واقعه می‌رسید که از این تعداد بیش از ۷ هزار نفرشان را زنان تشکیل می‌دهند.

کارشناسان روحی روانی علت این بیماری را ، بیشترعوامل محیطی، فقر اقتصادی، جنگ و نا امنی، مشکلات درون فامیلی، تشویش آینده و بی نظمی‎های درونی بدن انسان که منجر به بیماری می‌شود، عنوان می‌کنند.

میراث جنگ و نا امنی برای زنان افغانستان شیوع و اوج گرفتن بیماری روحی روانی است که پیامدهای منفی جنگ و ویرانی را زنان نسبت به مردان بیشتر حمل می‌کند و از آن متضرر شده است.

بیماری روحی‌روانی یکی از پیامدهای منفی چند دهه جنگ در افغانستان است تعداد زنان مبتلا به این مرض دو برابر مردان هستند.

با این حال، زنان علت این بیماری را رفتار‌های نامناسب  و خشونت‌های خانوادگی، ناداری و فقر اقتصادی و مشکلات درون فامیلی عنوان می‌کنند.

علاوه بر زنان، مردان و کودکان نیز جزء افرادی هستند که فارغ از این بیماری نیستند.

با این حال داکتر قدیم محمدی رئیس بخش صحت روانی  شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که در بخش صحت روانی روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ مریض بستری می‌شوند و ۶۰ – ۷۰ بیمار سراپایی معالجه می‌شوند.

به گفته وی در کنار سایر مشکلات پزشکی، کمبود مکان مناسب یکی از مشکلات عمده‌ای است که مریضان صحت روانی با آن روبرو است.

داکتر قدیم محمدی رئیس بخش صحت روانی  شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید: شمار بیماران زن، دو برابر مردان هستند.

اما محمد آصف کبیر رئیس صحت عامه هرات می‌گوید که این مشکل را در پلان داریم و در سال آینده آن‌را حل خواهیم کرد.

اما نپرداختن معاش روان‌شناسان یک چالش دیگری است که اداره روان درمانی را تهدید می‌کند.

در همین حال احمد شفیق بهروزیان کارشناس تنظیم خانواده می گوید: یک زن از طریق روابط اجتماعی سالم می تواند سهم فعالی در جامعه داشته باشد و از این طریق سلامتی خود را بهتر ساخته و کمتر شاهد بیماری‌های روحی شود.

محصول چهار دهه جنگ در کشور،  فقر، نا امنی  و بی‌کاری بوده که مشکلات روحی و روانی فراوانی را بر تمام مردم و بخصوص طبقه زن داشته است.

 

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد