از روز جهانی سواد در حالی در هرات بزرگداشت می‌شود که هم اکنون ۶۰ در صد باشنده‌های این ولایت از سواد محروم اند. مسئولان معارف هرات می‌گویند بیشتر افرادی‌که از سواد محروم مانده اند، باشنده‌های ولسوالی‌های دور دست هستند. عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات می‌گوید این آمار در ولسوالی‌های “گلران، کشک کهنه، فارسی، ادرسکن و […]

از روز جهانی سواد در حالی در هرات بزرگداشت می‌شود که هم اکنون ۶۰ در صد باشنده‌های این ولایت از سواد محروم اند.

مسئولان معارف هرات می‌گویند بیشتر افرادی‌که از سواد محروم مانده اند، باشنده‌های ولسوالی‌های دور دست هستند.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات می‌گوید این آمار در ولسوالی‌های “گلران، کشک کهنه، فارسی، ادرسکن و شیندند” به ثبت رسیده است.

آقای احمدی می‌گوید«بر اساس آمارهای تقریبی، حدود ۶۰ درصد شهروندان هرات بی‌سواد هستند که مردان ۵۰ فیصد و زنان ۶۰ فیصد شان بی‌سواد هستند».

آمارهای اداره معارف هرات نشان می‌دهد که ۵۰ درصد افرادی‌که در بی‌سوادی به‌سر می‌برند، بالای ۱۸ سال هستند.

در همین‌حال سردار محمد رحیمی، معین سواد حیاتی وزارت معارف، وضعیت سواد در کشور را فاجعه‌بار توصیف کرده و می‌افزاید ۶۲ درصد مردم در کشور بی‌سواد هستند که دست‌کم ۸۵ درصد زنان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این وجود سردار محمد رحیمی، معین سواد حیاتی وزارت معارف کشور می‌گوید بیشترین نرخ بی‌سوادی در ولایت‌های نا امن از جمله قندهار، هلمند، کندز، فراه و دیگر ولایاتی که هم اکنون ولسوالی‌های دور دست آن از لحاظ امنیتی نا آرام است، وجود دارد.

اما تاکنون افرادی هستند که سخت علاقه‌مند آموختن هستند و بیشترین افرادی که به سوادآموزی رو می‌آورند، افرادی بالای ۳۰ سال هستند.

دانش‌آموزان مکاتب سواد حیاتی که در محفل از روز جهانی سواد شرکت کرده اند، می‌گویند می‌خواهند بیاموزند تا کشور را در صدر کشورهای با سواد قرار دهند.

ولایت هرات از جمله ولایت‌های است که بیشترین پذیرش سواد آموزان را دارد و آمار  بی‌سوادی دراین ولایت نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد