مصرفی بودن دانشکده‌ها و مهم‌تر از آن بی‌کار ماندن دانشجویان بعد از فراغت آن هم برای مدت طولانی، سبب شده تا هیأت رهبری دانشگاه هرات امروز اولین نشست مشورتی‌اش را با روسای ادارات دولتی برگزار کند. عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات نبود رابطه بین دانشگاه و محیط بیرونی را یک ضعف مهم دانسته می‌گوید دانشجویان […]

مصرفی بودن دانشکده‌ها و مهم‌تر از آن بی‌کار ماندن دانشجویان بعد از فراغت آن هم برای مدت طولانی، سبب شده تا هیأت رهبری دانشگاه هرات امروز اولین نشست مشورتی‌اش را با روسای ادارات دولتی برگزار کند.

عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات نبود رابطه بین دانشگاه و محیط بیرونی را یک ضعف مهم دانسته می‌گوید دانشجویان بیشتر از سایرین متاثر می‌شوند.

او می‌گوید دانشگاه هرات این نشست “صنعتی مشورتی مردمی” را برگزار کرده تا از این به بعد بتواند نیروی متخصص و با ظرفیت را تولید کند.

وی می‌گوید«ما مصمم هستیم که از این به بعد دانشگاه هرات بر اساس نیازهای اجتماعی و بازار کار، نیرویی متخصص تقدیم جامعه نماید».

پایین بودن ظرفیت کاری دانش‌آموخته‌گان، نداشتن دانش تخصصی برای پیش‌برد کار مسلکی و نا آشنایی با ماهیت نیازهای بازار از جمله انتقادهای‌ست که همواره از سوی ادارات عنوان می‌شود.

این مشکلات سبب شده تا طیف وسیعی از شرکت‌ها و فابریکه‌های صنعتی برای پیش‌برد چرخه‌ی کار خود از افراد متخصص بیرونی استفاده کنند.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت‌گران هرات می‌گوید در صورتی‌که فارغان دانشگاه ظرفیت‌های لازم را برای پیش‌برد کار مسلکی داشته باشند، می‌‍توانند جذب کار شوند.

او می‌گوید«سیستم درسی دانشگاه‌ها سنتی است و باید نیازهای اجتماعی و بازار کار مطالعه شود و مطابق آن نیرویی مسلکی تربیه شود».

اما گویا در کنار این روایات تلخ، دانشجویان دردهای بیشتری از جدب نشدن شان به‌کار دارند.

آنان می‌گویند  به هر اداره‌ای که مراجعه می‌کنند از آنان تجربه‌ی کاری و اسناد کافی می‌طلبند، اسناد و تجربه‌ای که  تعداد انگشت‌شمار از دانشجویان آن‌را دارند.

محمد ناصر معین استاد دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه هرات می‌گوید برگزاری این‌گونه نشست‌ها سبب می‌شود تا نیازمندی‌های اجتماع کنونی بررسی و شناخته شود.

او می‌گوید پس از بررسی این نیازها دانشگاه هرات می‌تواند محتوای درسی خود را مطابق با این نیازها تنظیم کند.

سیروس علاف مشاور اقتصادی رئیس جمهور که در این نشست اشتراک کرده، این اقدام دانشگاه هرات را در راستای پیشرفت اقتصاد و حل مشکلات اجتماعی مؤثر می‌داند.

او می‌گوید ریاست جمهوری در تمام بخش‌ها با دانشگاه هرات حمایت و هم‌کاری می‌کند.

بیش از ۱۶ هزار دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه هرات مصروف تحصیل می‌باشند، همه ساله بر دامنه‌ی این آمار افزوده می‌شود، اما آن‌چه باید بر آن تمرکز شود، طیف وسیعی از دانشجویانی است که همه ساله فارغ التحصیل می‌شوند اما زمینه‌ی کار برای شان مهیا نمی‌شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد