اداره امور مهاجرین هرات برنامه‌ای انتقال بی‌جا شدگان داخلی را در گام نخست، روی بی‌جا شده‌های که از ولسوالی‌های این ولایت به‌شهر آمده اند، اجرایی می‌کند. جاوید نادم رئیس اداره امور مهاجرین هرات می‌گوید در مرحله نخست ۳۰۰ خانواده بی‌جا شده مربوط به ولسوالی‌های کشکِ کهنه، کشک رباط سنگی، گلران، ادرسکن و شیندند به‌‍ مناطق […]

اداره امور مهاجرین هرات برنامه‌ای انتقال بی‌جا شدگان داخلی را در گام نخست، روی بی‌جا شده‌های که از ولسوالی‌های این ولایت به‌شهر آمده اند، اجرایی می‌کند.

جاوید نادم رئیس اداره امور مهاجرین هرات می‌گوید در مرحله نخست ۳۰۰ خانواده بی‌جا شده مربوط به ولسوالی‌های کشکِ کهنه، کشک رباط سنگی، گلران، ادرسکن و شیندند به‌‍ مناطق شان انتقال داده خواهند شد.

او می‌گوید«برای انجام این امر حدود ۲۳ مییلیون افغانی اختصاص داده شده است و ما برای هر فامیل ۲۲ کیسه سمنت و گج، ۲۰۰۰ خشت پخته و سایر لوازم مورد نیاز را تأمین می‌نماییم».

در این برنامه قرار است ابتدا افراد به‌گونه‌ی داوطلبانه به مناطق شان انتقال داده شوند و به گفته‌ای نادم، تاکنون هزار خانواده برای انتقال دوباره به مناطق شان داوطلب شده اند.

او می‌گوید«بر اساس آمارها، حدود ده فیصد آنان خواهان برگشت به سرزمین اصلی شان هستند، متباقی اگر به سرزمین اصلی شان نروند، ما مکلف به ادغام آنان در شهر هرات هستیم».

اداره مهاجران رقم بی‌جا شده‌های داخلی در هرات را بیش از ۸۰ هزار خانواده عنوان می‌کند.

بیشترین رقم این بی‌جا شده‌ها را باشنده‌های اصلی ولایت غور تشکیل می‌دهد که مجموع شان بالغ بر ۳۰ هزار خانواده می‌شود.

با این‌حال آقای نادم می‌گوید برای انتقال بی‌جا شدگان سایر ولایات نیز برنامه‌هایی را روی دست دارند.

ناامنی و بی‌کاری از مهم‌ترین عوامل بی‌جا شدن فامیل‌ها از ولسوالی به شهرها است.

با این وجود جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید در هیچ یک از ولسوالی‌های هرات تهدید امنیتی وجود ندارد و هر گاه تهدیدی وجود داشته باشد عملیات صورت خواهد گرفت.

گفتنی‌ست که هم اکنون دست‌کم ۵۰۰ هزار بی‌جا شده در هرات به‌سر می‌برد.

ولایت‌های غور و بادغیس بیشترین بی‌جا شدگان داخلی در هرات را تشکیل می‌دهند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد