مسئولان اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات امروز در یک نشست بیان کردند که میزان درآمد حاصل از صادرات در حوزه غرب، در یک‌سال گذشته به بیش از ۲۵۰ میلیون دالر رسیده است. این برنامه در اتاق‌های تجارت هرات برگزار شده بود و صادرکنندگان نظرات خویش را برای تسهیل هر چه بیشتر روند صادرات به مسؤلان ارائه […]

مسئولان اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات امروز در یک نشست بیان کردند که میزان درآمد حاصل از صادرات در حوزه غرب، در یک‌سال گذشته به بیش از ۲۵۰ میلیون دالر رسیده است.

این برنامه در اتاق‌های تجارت هرات برگزار شده بود و صادرکنندگان نظرات خویش را برای تسهیل هر چه بیشتر روند صادرات به مسؤلان ارائه کردند.

صادر کنندگان علی‌رغم میزان نسبتاً قابل توجه صادرات هرات می‌گویند در صورت حمایت دولت، میزان صادرات هرات چند برابر می‌شود.

محمد عثمان انصاری رئیس اتحادیه صادر کنندگان حوزه غرب می‌گوید عدم حمایت دولت باعث شده تا آنان صادرات کمتری نسبت به واردات داشته باشند.

او می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش ما عدم حمایت دولت از تاجر صادرکننده می‌باشد و به همین خاطر بیلانس صادرات و واردات ما متوازن نیست،پنج فیصد صادرات و بیش از ۹۰ فیصد واردات داریم».

کشمش، چهار مغز، پسته،  بادام و کشمیره از اقلام عمده صادراتی کشور وبه‌ویژه  ولایت هرات محسوب می‌شود.

با این‌حال مجیب‌الرحمن خطیر مشاور مرکز تجارتی بین‌المللی می‌گوید هم اکنون افغانستان ۵ درصد صادرات و ۹۵ در صد واردات دارد و آهسته آهسته صادرات ما بازارهای عنعنوی خویش را از دست می‌دهد.

اما آن‌طور که گفته می‌شود، عاید سالانه افغانستان از بابت صادرات کمتر از یک‌میلیارد دالر و میزان واردات نزدیک به ده‌ میلیارد دالر ذکر شده است.

سعد خطیبی رئیس اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گوید با آن‌هم در یک‌سال گذشته میزان صادرات در این ولایت به بیش از ۲۵۰ میلیون دالر رسیده است.

در همین حال مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع هرات می‌گویند آنان تا هنوز آماده‌گی‌های لازم را در قسمت بسته‌بندی‌ها طبق سلیقه بازار جهانی را ندارند.

آقای خطیبی می‌گوید حمایت دولت از صادرات می‌تواند در سال‌های پیش‌رو صادرات را به‌ دو برابر افزایش دهد.

او می‌گوید: «شیوه و روش صادرات در بازار و روش بسته‌بندی آن نسبت سال‌های گذشته فرق کرده است و ما داریم به همان سمت حرکت می‌نماییم و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم از ولایت هرات مبلغ ۵۰۰ میلیون دالر صادرات داشته باشیم».

افغانستان از جمله کشورهای واردکننده محسوب می‌شود و کشوری که حدود ۹۵ درصد واردات و نزدیک به پنج درصد صادارت دارد.

کشمیره، پسته، چهار مغز و کشمش از جمله اقلام صادراتی در حوزه غرب به کشورهای خارج شناخته می‌شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد