پس از افزایش روند ساخت و ساز سدهای آب‌گردان در مناطق مختلف افغانستان و به‌ویژه غرب کشور، نگرانی‌ها از مداخله کشور‌های همسایه برای مانع شدن از ادامه این روند، افزایش یافته است. نور احمد بارز رئیس حوزه دریایی هریرود-مرغاب در نشست خبری از مداخله غیر مستقیم کشورهای همسایه برای جلوگیری از روند ساخت و ساز […]

پس از افزایش روند ساخت و ساز سدهای آب‌گردان در مناطق مختلف افغانستان و به‌ویژه غرب کشور، نگرانی‌ها از مداخله کشور‌های همسایه برای مانع شدن از ادامه این روند، افزایش یافته است.

نور احمد بارز رئیس حوزه دریایی هریرود-مرغاب در نشست خبری از مداخله غیر مستقیم کشورهای همسایه برای جلوگیری از روند ساخت و ساز بندهای آب گردان خبر داد.

او می‌گوید: «کشورهای همسایه اگر به‌صورت مستقیم نتوانند، به‌گونه‌ی غیر مستقیم برخی کارهای را انجام می‌دهند و نمی‌گذارند که ما به صلح و آرامش و انکشاف برسیم».

آقای بارز افزود که کشورهای همسایه تحمل ساخت و ساز بندهای آب‌گردان در کشور را ندارند.

این در حالی‌ست که رئیس حوزه دریایی هریرود-مرغاب، وجود تهدیدها علیه بندهای کشور را تایید  می‌کند و خواستار توجه بیشتر نیروهای امنیتی به امنیت بندها شده است.

او می‌گوید: «احتمال تهدیدات امنیتی در ساحه بند سلما که اکنون ما را تهدید نماید، وجود ندارد، اما برخی تهدیدات که بر اثر سهل انگاری نیروهای امنیتی صورت گرفت،  از ساحه بند سلما دور بود و حالا امنیت بند سلما به عهده اردوی ملی می‌باشد که دشمن با هیچ نوع امکانات و فرصت، نمی‌تواند ضربه‌ای به بند وارد نماید».

اما اداره محلی هرات از تأمین امنیت کامل در بند سلما خبر می‌دهد.

جیلانی فرهاد سخنگوی دفتر والی هرات اعزام نیروهای بیشتر برای تحکیم امنیت در این منطقه را از تلاش‌های اداره محلی برای حفاظت از بند سلما خواند.

او می‌گوید: «بر اساس برنامه‌های زیربنایی و تجربه‌های قبلی می‌توانیم اعلان نماییم که نیروهای امنیتی می‌توانند جلو هر نوع تحرک دشمن را در هر یک پروژه‌های زیربنایی را بگیرند».

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون کار ساخت سد بخش آباد در فراه و“پوزلیچ” در غور جریان دارد و به‌زودی کار ساخت سد پاشدان در هرات هم آغاز خواهد شد.

این در حالی‌ست که چندی پیش؛ محمد عارف شاه جهان، والی فراه از دست داشتن ایران در کمک نظامی به‌نیروهای مخالف مسلح دولت و اخلال در جریان ساخت سد “بخش آباد” این ولایت اظهار نگرانی کرده بود.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد