در ولایت هرات بیشترین کوره‌های خشت‌پزی که اجازه نفس کشیدن به مردمان اطراف خود را نمی‌دهند؛ در میان خانه‌های مسکونی قرار گرفته است. شماری از باشندگان منطقه جلال آبادِ ولسوالی انجیل هرات از فعالیت‌های  کوره‌های خشت‌پزی در منطقه‌شان شاکی هستند. آنان می‌گویند این کوره‌ها به صحت و کشتزار‌های آنان آسیب جدی رسانده است. آنان هم‌چنان […]

در ولایت هرات بیشترین کوره‌های خشت‌پزی که اجازه نفس کشیدن به مردمان اطراف خود را نمی‌دهند؛ در میان خانه‌های مسکونی قرار گرفته است.

شماری از باشندگان منطقه جلال آبادِ ولسوالی انجیل هرات از فعالیت‌های  کوره‌های خشت‌پزی در منطقه‌شان شاکی هستند.

آنان می‌گویند این کوره‌ها به صحت و کشتزار‌های آنان آسیب جدی رسانده است.

آنان هم‌چنان چنین می‌افزایند: «امروزه صحت ما و فرزندان ما و تمام اهالی محل در معرض سرطان قرار دارد و کشت‌زارهای ما بخاطر ازدیاد دود، از حاصل بازمانده است».

براساس گفته‌های اداره حفاظت از محیط زیست هرات، فعالیت این کوره‌ها در دل اماکن مسکونی خلاف قانون است.

حامد الهام مدیر ارتباطات اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید، براساس حکم ریاست جمهوری کشور فعالیت این کوره‌ها غیر قانونی است.

او می‌گوید«در نخست این‌ها برخلاف حکم رئیس جمهور در زمین‌های زراعتی فعالیت می‌نمایند و دوم این‌که به صحت مردم ضرر می‌رسانند و باید از اماکن عمومی  به‌دور باشند».

با این وجود سید جاوید علوی مدیر اداری شهرداری ولسوالی انجیل هرات می‌گوید که این جوازها به صورت قانونی قبل از حکم رئیس جمهوری توزیع کرده اند.

اما آن‌طور که گفته می‌شود قرار بود این کوره‌ها چهارماه پیش از سوی اداره محیط زیست تخریب شود.

اما پس از اتمام این مدت، کوره‌داران این محل خواهان تمدید دوماهه‌ی این فرصت برای انتخاب مکان جایگزین برای کوره‌های خود شده اند.

در ولایت هرات بیش از ۱۹۰ کوره خشت‌پزی وجود دارد که بیشتر این کوره‌ها در میان قریه­جات قرار گرفته است.

گلاب‌شاه غفوری رئیس اتحادیه کوره‌داران هرات می‌گوید در این منطقه بیش از ۲۰ کوره خشت‌پزی فعالیت دارد که بیشتر آنان جواز فعالیت از اداره شهرداری را دارا می‌باشد.

هم‌زمان جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید این کار بدون هماهنگی با اداره محلی صورت گرفته است.

او می‌گوید: «هیچ‎‌گونه محدویت در مورد جلوگیری تخریب محلات که به محیط زیست و صحت مردم ضرر می‌رساند، وجود ندارد، اما این روند باید در چارچوب باشد که فردا بازهم مشکل‌ساز نشود».

در بیشتر کوره‌های خشت‌پزی هرات از ذغال‌سنگ استفاده می‌شود که خود از عوامل عمده آلوده‌گی محیط زیست در هرات خوانده می‌شود.

در هرات بیش از ۱۹۰ کوره وجود دارد که ۶۷ کوره در حال حاضر فعال است.

فعالیت برخی از این کوره‌ها در نزدیکی خانه‌های مسکونی، مکاتب و مزارع کشاورزان قرار دارد.

گزارشگر: قدرت الله حمیدی

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد