دانشگاه هرات امروز شاهد رونمایی از کتاب درسی زیر نام “صلح و حل منازعه” از سوی کمیته صلح این دانشگاه بود. قرار است این کتاب درسی در پنج دانشکده؛ حقوق و علوم سیاسی، روزنامه‌نگاری، علوم اجتماعی، شرعیات و تعلیم و تربیه” تدریس شود. دانشجویان دانشگاه هرات تدریس مضمون صلح در دانشگاه هرات را حیاتی می‌دانند […]

دانشگاه هرات امروز شاهد رونمایی از کتاب درسی زیر نام “صلح و حل منازعه” از سوی کمیته صلح این دانشگاه بود.

قرار است این کتاب درسی در پنج دانشکده؛ حقوق و علوم سیاسی، روزنامه‌نگاری، علوم اجتماعی، شرعیات و تعلیم و تربیه” تدریس شود.

دانشجویان دانشگاه هرات تدریس مضمون صلح در دانشگاه هرات را حیاتی می‌دانند و می‌گویند از این‌طریق می‌توان روحیه صلح خواهی در جامعه را بیشتر کرد.

بهناز رسولی سخنگوی کمیته صلح دانشگاه هرات می‌گوید این کتاب در جهت شناسایی ریشه‌های خشونت و جنگ به دانشجویان کمک خواهد کرد.

او می‌گوید: «برای بدست آوردن صلح نیاز است که ریشه‌های خشونت شناخته شود و این امر نیاز به مطالعه دارد که کتاب بهترین وسیله برای مطالعه است و کتاب که امروز در دانشگاه هرات رونمایی شد، توسط خود افغان‌ها نوشته شده که می‌تواند در ریشه‌یابی خشونت‌ها ما را کمک نماید».

در همین‌حال نادیه ذبیحی یک‌تن از استادان مضمون صلح در دانشگاه هرات، رونمایی این کتاب را در کشور که دچار منازعه قومی است، با اهمیت می‌داند.

خانم ذبیحی در این مورد چنین می‌گوید: «تدریس این مضمون در دانشگاه می‌تواند روی قشر عظیم از خانواده‌ها تأثیرگذار باشد و در کشور ما بنابر منازعه‌های قومی و داخلی، چنین مضمون در دانشگاه تدریس شود».

در حال حاضر دانشگاه هرات دومین دانشگاه است که کمیته‌یی به‌نام صلح در آن از مدت یک‌سال بدینسو تشکیل شده است.

دانشگاه جلال آباد نیز چنین کمیته‌یی دارد.

نصیر احمد رحیمی هماهنگ‌کننده مرکز صلح دانشگاه هرات می‌گوید کمیته صلح مدت یک‌سال قبل به‌صورت رسمی افتتاح شد.

در همین‌حال عبدالله فائز رئیس دانشگاه هرات با ابراز خوشبینی از رونمایی این کتاب می‌گوید امیدوار است مرکز صلح دانشگاه هرات تبدیل به یک انستیتوت صلح در این ولایت شود.

چندی می‌شود شماری از دانشجویان و فعالان اجتماعی برای ایجاد فضای صلح و گفت و گو دست به اقدام‌های این چنینی می‌زنند.

هر چند حکومت افغانستان در پروسه صلح خود با مخالفان به دستاوردهای چشمگیری دست نیافته است، ولی این‌که فعالیت‌های اکادمیک و اجتماعی می‌توانند در آوردن صلح و ایجاد فضای گفت و گو ثمربخش باشند، زمان پاسخ خواهد داد.

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد