مسئولان کمیسیون حقوق‌بشر هرات از ادامه روند قاچاق انسان به‌شدت نگرانند و می‌گویند که امسال قاچاق مردان و زنان و کودکان در تناسب به‌سال‌های قبل افزایش داشته است. نا امنی، بی‌کاری و فقر پدیده‌ی قاچاق انسان‌را در افغانستان به‌ویژه در ولایات حوزه‌ی غرب، حرفه‌ای پر درآمد اما پر خطر ساخته است. تا حدی که برخی […]

مسئولان کمیسیون حقوق‌بشر هرات از ادامه روند قاچاق انسان به‌شدت نگرانند و می‌گویند که امسال قاچاق مردان و زنان و کودکان در تناسب به‌سال‌های قبل افزایش داشته است.

نا امنی، بی‌کاری و فقر پدیده‌ی قاچاق انسان‌را در افغانستان به‌ویژه در ولایات حوزه‌ی غرب، حرفه‌ای پر درآمد اما پر خطر ساخته است.

تا حدی که برخی از خانواده‎‌ها با گذشتن از همه، خود و کودکان خود را به قاچاق‌بران انسان می‌سپارند تا کشورهای مختلف را برای زندگی تجربه کنند.

اما در این میان قاچاق کودکان از سوی قاچاق‌بران انسان در هرات چشم‌گیر و نگران‌کننده است.

مسئولان کمیسیون حقوق‌بشر هرات از این ناحیه اظهار نگرانی کرده و می‌گویند قاچاق کودکان زیر ده سال  از ولایات حوزه غرب هر روز جریان دارد.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون حقوق‌بشر می‌گوید براساس بررسی‌های آن‌ها آمار قاچاق و انتقال انسان از مرزهای حوزه غرب افزایش یافته است.

او می‌گوید: «از دیدگاه کمیسیون مستقل حقوق‌بشر نگران کننده است که کودکان افغان برای کارهای شاقه به‌بیرون از کشور فرستاده می‌شوند و خطرات جانی و امنیتی آنان را تهدید می‌نماید».

سوء استفاده‌های جنسی، آزار و اذیت‌های جنسی، انتقال محموله‌های ناشناخته و کار اجباری از عمده چالش‌های است که توسط قاچاق‌بران بر داوطلبان تحمیل شده است.

از سوی دیگر فعالان نهاد‌های مدنی در هرات، افزایش این پدیده را به عدم توجه دولت ربط می‌دهند.

آن‌ها می‌گویند دولت هیچ بودجه‌ای را به جهت بررسی و تحقیق این چالش تاکنون در نظر نگرفته که به‌صورت دقیق آماری ثبت شود.

درعین‌حال خانم انتظار می‌گوید بزرگ‌ترین آسیب قاچاق انسان را زنان و کودکان متحمل می‌شوند که از آنان به مقاصد گوناگون سوء استفاده می‌شود.‌

از سوی دیگر، عدم توجه جدی و دادخواهی نکردن نهادهای مدنی را، این عضو فعال مدنی ندادن فرصت و ارزش از سوی دولت به این مسئله می‌داند.

در همین‌حال، مسئولان اداره محلی هرات نیز از پرونده‌های حرف می‌زنند که در ادارات عدلی و قضایی در گردان است و عاملان آن‌ها به‌صورت فردی و گروهی دست به قاچاق انسان زده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی دفتر والی هرات می‌گوید تدابیر جدی‌ای از سوی پولیس سرحدی برای کاهش این چالش روی‌دست گرفته شده است.

قاچاق انسان در کنار قاچاق مواد مخدر و کالا، از جمله مخرب‌ترین قاچاق است که پیامدهای فرعی فراوانی را بر فرد بر جای می‌گذارد.

کارشناسان بر این عقیده اند که برای کاهش این مسئله باید مردم از پیامدهای منفی این چالش آگاه شوند تا ندانسته خود را در دریای چالش‌ها غرق نکنند.

گزارشگر: بنفشه بینش

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد