از چندی به این‌سو شهروندان هرات، نسبت به‌ افزایش سرسام‌آور قبض‌های مصرفی برق و اضافه‌ستانی‌های شرکت برشنا دست به اعتراض زدند. داستان برق وارداتی هرات همواره روایت‌های جالب و گاه غمگین داشته است. تا چند‌سال پیش که ولتاژ برق به‌زور می‌توانست یک لامپ را روشن کند، اعتراض مردم مدت‌ها بی‌اثر بود. حالاهم که این برق […]

از چندی به این‌سو شهروندان هرات، نسبت به‌ افزایش سرسام‌آور قبض‌های مصرفی برق و اضافه‌ستانی‌های شرکت برشنا دست به اعتراض زدند.

داستان برق وارداتی هرات همواره روایت‌های جالب و گاه غمگین داشته است.

تا چند‌سال پیش که ولتاژ برق به‌زور می‌توانست یک لامپ را روشن کند، اعتراض مردم مدت‌ها بی‌اثر بود.

حالاهم که این برق وارداتی ولتاژ نسبتاً مناسبی دارد، هزینه‌های بالای مصرف آن، امان مردم را بریده است.

چند هفته‌ای می‌شود که شهروندان هرات به محض دریافت قبض‌های مصرفی‌شان شوک شده اند.

شهروندانی که این‌بار ناچار اند چند برابر دفعات قبل پول برق پرداخت کنند. البته به‌نظر می‌رسد دست‌شان هم به‌جایی بند نیست و اعتراض شان هم چندان شنیده نمی‌شود.

این شهروندان می‌گویند: “افزایش سرسام‌آور قبض‌های برق شهروندان را نگران ساخته است و آنان می‎گویند که ما توان پرداخت آن‌را نداریم و هم‌چنان این امر بیانگر فساد گسترده در اداره برشنا می‌باشد که هیچ شفافیت ندارد”.

با این‌حال، مسئولان اداره هرات  برشنا دلیل افزایش پول صرفیه برق را ناشی از افزایش ولتاژ برق و استفاده از انرژی برق از سوی مشترکین این اداره عنوان می‌کنند.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره برق هرات ادعاهای مبنی بر وجود مشکل تخنیکی و یا اضافه‌ستانی و اختلاس در این اداره را رد می‌کند.

او می‌گوید: “این اداره هیچ‌نوع مشکل تخنیکی ندارد و مشکل بر می‌گردد به مصرف مردم که برق را زیاد مصرف کردند و توازن میان مصارف و در آمد خویش را نسنجیدند”.

در هرات شهروندان مؤظف اند هر دوماه یک‌بار پول مصرف برق خانه‌ها و اماکن تجاری‌شان را تحویل بانک کنند. این یعنی در هر سال شش نوبت.

حالا رئیس اداره برق هرات می‌گوید نوبت ششم در سال ۱۳۹۵ که درست مربوط به‌ دو ماه زمستان این‌سال می‌شود، شاهد بیشترین میزان مصرف برق از سوی شهروندان بوده است.

به گفته‌ی آقای کامرانی به‌همین دلیل است که مصرف در این دو ماه بیشتر از دوره‌های قبل بوده است.

آقای کامرانی به مشترکین که پول‌های صرفیه برق خود را نپرداخته اند، هشدار می‌دهد که در صورت عدم پرداخت پول برق، برق آنان نیز قطع خواهد شد.

او می‌گوید: “اداره شرکت برشنا حوزه هرات در دوره ششم، مقدار ۲۱۲ میلیون کیلوات برق را از کشورهای فروشنده‌ی ایران و ترکمنستان وارد کرده است که به‌مقدار ۱۵۶ میلیون را به‌فروش رسانده‌ایم، او می‌گوید ما اسناد داریم که خرید و فروش برق هرات، حالت تعادل را دارد”.

موضوع برق به‌حدی شهروندان این ولایت را نگران ساخت که باشندگان مشکلات‌ را به رهبران حکومت وحدت ملی نیز انتقال داده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه  کشور در سفر اخیرش به ولایت هرات به‌مردم وعده سپرد که هیئت تخنیکی را بخاطر بررسی این موضوع از کابل به‌هرات خواهند فرستاد.

با این‌حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، قرار است امروز هیئت از مرکز به این ولایت بخاطر بررسی مشکلات موجود برق سفر کنند.

این شکایت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته هم مردم هرات با چالش افزایش صرفیه‌های برق روبرو بوده‌اند و بارها در خصوص این امر خیمه تحصن نیز بر پا کرده‌اند.

اما حالا دیده شود که با آمدن هیئت تخنیکی از مرکز، چقدر از مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

هیئتی که مردم هرات چندان امیدی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارند.

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد