چندین ماه است که هرات دیگر آن  چهره‌ی سال‎های گذشته را ندارد. ساخت و سازهای جدید، تغییرات چشم‎گیری در برخی نقاط آن خلق کرده است. گاهی حتا مسئولان شهرداری ادعا می‎کنند با این ساخت و سازها، هرات می‎تواند هم‎پای شهرهای پیشرفته‌ی جهان حرکت کند. اما گویا هنوز زود است تا وارد رقابت شد و در […]

چندین ماه است که هرات دیگر آن  چهره‌ی سال‎های گذشته را ندارد. ساخت و سازهای جدید، تغییرات چشم‎گیری در برخی نقاط آن خلق کرده است.

گاهی حتا مسئولان شهرداری ادعا می‎کنند با این ساخت و سازها، هرات می‎تواند هم‎پای شهرهای پیشرفته‌ی جهان حرکت کند.

اما گویا هنوز زود است تا وارد رقابت شد و در این میدان تاخت. اداره‎ی محیط زیست می‎گوید فضای سبز قربانی  تغییرات ساختاری در شهر شده‎اند.

نصیر احمد فضلی رئیس این اداره می‎گوید  اداره‏ی شهرداری تنها به‎جمع آوری عواید فکر می‏کند و اندک توجهی به محیط زیست ندارد.

او می‏گوید: “طوری‏که دیده می‌شود، اداره شهرداری هرات مخالف فضای سبز است و به ساخت و ساز می‎اندیشد، او نمی‎خواهد که فضای سبز هرات توسعه پیدا کند و هوایی هرات تصفیه شود و آلودگی محیط زیستی کاهش پیدا کند”.

افزایش زندگی صنعتی، استفاده از ماشین و مواد شیمیایی و تعدد روز افزون حمام‎ها، کوره‎های خشت‎پزی و ده‌ها مورد دیگر سبب شد تا جهان بیش از سایر موارد به‏محیط زیست توجه کند.

موضوعی که به گفته‎ی آقای فضلی در ساخت و سازهای جدید  هرات مد نظر گرفته نشده است.

او می‎گوید اداره‎ی شهرداری فضای سبز را تخریب و به عوض آن قلیان‏خانه‎ها را تأسیس می‎کند.

او می‎گوید: “پارک‏های هرات در حال ساخت و ساز است و به رستورانت و قلیان‎خانه تبدیل می‎شوند که این یک چالش عمده‌ای است که فضای سبز هرات را تحت تأثیر قرار می‏دهد و هم‏چنان تأثیر منفی بالای صحت شهروندان دارد”.

بر اساس قوانبن بین‎المللی محیط زیست؛ سهم هر شهروند از فضای سبز بین ۱۸-۲۵ متر است در حالی‎که این آمار در هرات به‎مرز ۳-۴ متر رسیده است.

مسؤولان اداره‎ی شهرداری می‎گوید آن‌ها در تمام ساخت و سازها با اداره‎ی محیط زیست هم‌کاری دارند.

وحید زیارتجایی سرپرست بخش مالی و اداری شهرداری؛ اداره‎ی محیط زیست را به‎ضعف در کار متهم می‎سازد.

او می‎گوید: “اداره محیط زیست ولایت هرات به ضعف تخنیکی مواجه است که حتی ما خواستیم برای مدیریت مسلخ یک پلان محیط زیستی بسازد و این اداره عاجز بود و ضعف خود را اعلان کرد”.

با همه‏ی این‎ها آنچه که واضح است از بین رفتن ساحه‏ی سبز و تأثیرات سوء آن بر نسل‎های دیگر است.

اگر تا پیش از این تصور می‎‌شد که حفاظت از محیط ‌زیست موضوعی لوکس و غیر ضروری است، امروز شکی باقی نمی‎‌ماند که انهدام آن می‎‌تواند به نابودی زندگی بینجامد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد