“نهاد بانوان خبرنگار”، با حضور مسئولان رسانه‌ها و جمعی از خبرنگاران، هم‌زمان با روز آزادی مطبوعات گشایش یافت. نقیبه بارکزی، مسئول نهاد بانوان خبرنگار می‌گوید، این نهاد برای دادخواهی و پی‌گیری تهدیدها، ظرفیت‌سازی و ارتقای ظرفیت بانوان ایجاد شده‌است. خانم بارکزی می‌گوید،  تاکنون سه قضیه نفی اطلاعات و دو قضیه خشونت لفظی در این نهاد […]

“نهاد بانوان خبرنگار”، با حضور مسئولان رسانه‌ها و جمعی از خبرنگاران، هم‌زمان با روز آزادی مطبوعات گشایش یافت.

نقیبه بارکزی، مسئول نهاد بانوان خبرنگار می‌گوید، این نهاد برای دادخواهی و پی‌گیری تهدیدها، ظرفیت‌سازی و ارتقای ظرفیت بانوان ایجاد شده‌است.

خانم بارکزی می‌گوید،  تاکنون سه قضیه نفی اطلاعات و دو قضیه خشونت لفظی در این نهاد به‎ثبت رسیده‌است.

خانم بارکزی می‌گوید، در یک گردهمایی رؤسای دولتی به‌دعوت والی هرات، به‌گونه شفاهی تعهد سپرده‌اند که از این پس با خبرنگاران هم‌کاری بهتری داشته باشند.

او می‎گوید: “ماتاکنون برنامه‎های داشته‎ایم که صحبت روی دادخواهی همین نهادها بود که نهاد بانوان خبرنگار هم دخیل بود، والی هرات در حضور رئیسان رسانه‎ها تعهد شفاهی داد که از این به‏بعد مسؤلان ادارات دولتی با خبرنگاران هم‌کاری بیشتری داشته باشند”.

۷۹ بانوی خبرنگار اعضای این‌ نهاد را تشکیل می‌دهند که ۷۰ تن شان از هرات و ۹ بانوی دیگر مربوط به ولایات بادغیس، فراه و غور است.

در همین‌حال، نماینده کمیته مصؤنیت در بخش بانوان خبرنگار می‌گوید حضور زنان خبرنگار در تناسب به‌سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته‌است.

اورانوس اونیب، نماینده کمیته مصونیت در بخش بانوان خبرنگار می‌گوید، تعداد زنان خبرنگار در حوزه‌ی غرب به ۱۲۰ تن می‌رسد که از این میان  ۸۰ تن شان از هرات اند.

خانم اونیب می‌گوید که در سال گذشته، دو قضیه تهدید تلفنی علیه بانوان خبرنگار در کمیته مصونیت به‌ثبت رسیده‌است.

او می‎گوید: “سال گذشته ما دو یا سه قضیه تهدید تلفنی داشتیم که به‎ثبت رسید این امر باعث شد که یک تن از کار خبرنگاری فاصله بگیرد و یک تن دیگر شان سیم‎کارت شان را از بین ببرد، اما کمیته مصؤنیت خبرنگاران این امر را پیگیری نمود.

بانوان خبرنگار با رغم چالش‎های فراوان، آستین بالا زده و با مقابله با مشکلات توانسته‌اند برای خود جایگاهی بیابند.

اما آنان نا امنی، تعصبات فرهنگی، عدم باور مسئولان بر توانایی و تبعیض جنسیتی را از عمده‎ترین چالش‎های فرا راه خود عنوان می‎کنند.

گفتنی‌ست که در حال حاضر در ۲۰ ولایت هیچ کارمند زن در بخش رسانه‌‌ها وجود ندارد و در ولایات درجه ‌دوم نیز این تشویش روز به روز بیشتر می‌‌شود.

با این‌حال در ولایت هرات شمار بانوان خبرنگار در حال افزایش است تا جایی‌که هم اکنون بیش از ۳۰ درصد خانواده‌ی خبرنگاران را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

 

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد