شهروندانی که از نبود سالونی به‎نام سینما شکایت دارند تا فرهنگیانی که صنعت فیلم‎سازی را بسیار ضعیف می‎‌بینند. خالد عازم دانشجوی روزنامه‎نگاری می‎گوید هرات نیاز جدی به‌سینما دارد و نبود آن مشکل بزرگی برای فرهنگیان و شهروندان است آقای عازم می‎گوید: “سینما از بعد فرهنگی برای جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، فیلم‎های جدیدی که […]

شهروندانی که از نبود سالونی به‎نام سینما شکایت دارند تا فرهنگیانی که صنعت فیلم‎سازی را بسیار ضعیف می‎‌بینند.

خالد عازم دانشجوی روزنامه‎نگاری می‎گوید هرات نیاز جدی به‌سینما دارد و نبود آن مشکل بزرگی برای فرهنگیان و شهروندان است

آقای عازم می‎گوید: “سینما از بعد فرهنگی برای جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، فیلم‎های جدیدی که وارد بازار هنر و سینما می‎شود، جوانان می‎توانند از آن استفاده نمایند و به دانش هنری و فرهنگی خود بیفزایند، به همین خاطر وجود سینما در هرات لازم و ضروی می‌ّ‌باشد”.

سید حسن انوری دانشجوی دیگری‎است که از نبود سالون سینما به‎عنوان یک مکان تفریحی – هنری گله می‎کند و می‌گوید صنعت سینما در شهری که با پسوند علم و فرهنگ گره خورده‌است، یک ضرورت جدی است.

آقای انوری می‎گوید: “نبود سینما در هرات یک چالش بزرگ است، سال‎هاست که هرات پسوند علم و فرهنگ را با خود حمل می‎کند، این خودش می‎رساند که در هر بخش استعدادهای وجود دارد”.

مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ هرات نبود مکان و یا سالون سینما را یک خلاء جدی فراروی صنعت فیلم‎سازی در این ولایت خوانده  و می‌گویند نبود سالون سینما می‎تواند از لحاظ اقتصادی برای فیلم‎سازان مشکیل‎زا باشد.

کریم محمدیار مدیر عمومی افغان‎فیلم ریاست اطلاعات و فرهنگ در این باره می‎گوید: “ما فیلم می‎سازیم و فیلم‎ساز فیلم‌را به‎بازار عرضه می‎نماید و با هزینه خود شخص، دوباره به‌همان شخص خلاصه می‎شود یا برخی فیلم‌ها به‎دست یک نفر می‌‌ماند، اگر سالونی وجود داشته باشد، توسط همان بلیت که به‎فروش می‎رسد، ما می‎توانیم حرکت بهتری را داشته باشیم”.

آگاهان امور فرهنگی می‌گویند هرات از دیر زمان به‎این‏سو فرهنگ سینما و سینما رفتن را در خود جا داده بود، ولی در سال‌های اخیر این فرهنگ کم‎رنگ‎تر شده‎است، نور احمد کریمی آگاه امور فرهنگی می‌گوید؛ نه تنها نبود جایگاه سینما بلکه دلایل دیگر نیز باعث شده‎است که این فرهنگ نسبت به‎گذشته از رونق بیافتد.

با وجود این همه مشکلات و چالش‎ها، جاوید ضرغام آمر فرهنگ وهنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات از ساخته شدن سالون سینما در آینده نه‎چندان دور خبر می‌دهد و می‎گوید این معضل به‎زودی حل خواهد شد.

او می‎گوید: “در چند سال گذشته تلاش‎های برای اعمار سینما در هرات جریان داشته که هیچ کدام به نتیجه نرسیده‎‌است، اما در این دو یا سه ماه اخیر، نویدهای از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ داده شده که ما در تلاش هستیم تا برای هنرمندان سینما و تیاتر، جای منظمی را بسازیم”.

صنعت سینما یکی از صنعت‎های است که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در بیرون از افغانستان، غوغاهای زیادی به‎پا می‎کند، اما بعد از حکومت طالبان این صنعت در افغانستان و به‎ویژه در هرات، لنگان لنگان به‎پیش می‎رود.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد