شکایت‌ها مبنی بر عدم توجه و فروپاشی بناهای تاریخی، به‎نظر می‌رسد که صدای مسئولان محلی هرات را نیز بلند کرده‎است. محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید شمار زیادی از بناهای تاریخی به‎ویژه شهر قدیم در حال فروپاشی است و باید در امر مراقبت و بازسازی آن‌ها فوراً اقدام شود. او می‎گوید: “شماری قابل توجهی از […]

شکایت‌ها مبنی بر عدم توجه و فروپاشی بناهای تاریخی، به‎نظر می‌رسد که صدای مسئولان محلی هرات را نیز بلند کرده‎است.
محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید شمار زیادی از بناهای تاریخی به‎ویژه شهر قدیم در حال فروپاشی است و باید در امر مراقبت و بازسازی آن‌ها فوراً اقدام شود.
او می‎گوید: “شماری قابل توجهی از آبدات تاریخی ولایت هرات، به‎ویژه شهر قدیم و بناهای باقی‌مانده در آن، باوجودیکه در سال ۱۳۸۷ برنده جایزۀ میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه در یونسکو شد، اما اکنون در حال فروریختن است و نیاز جدی به‌بازسازی دارد”.
هرات یکی از قدیمی‌ترین شهرهای منطقه است.
با این‎حال مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که تمام آبده‌های تاریخی ابتدا باید مورد کارشناسی قرار گیرند و سپس برای مرمت‎‏شان اقدام شود.
محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گوید “بازسازی این آبدات در حقیقت زنده‎ساختن هویت کسانی هستند که این آبدات را ساختن، به‌خاطر باید با احتیاط و با تمام اصول باستان‎شناسی این آبدات مرمت و بازسازی شود”.
هرات در سال ۱۳۸۷ خورشیدی برنده جایزۀ میراث فرهنگی آسیا- اقیانوسیه در سازمان یونسکو شد.
با توجه به‎خطر نابودی بناهای تاریخی، حالا رئیس جمهور غنی به‌وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و خارجه هدایت داده تا در تفاهم با یونسکو، به‌وضعیت بناهای تاریخی هرات رسیدگی کنند.
رئیس جمهوری می‎گوید: “هرات که یک شهر باستانی است و خواستۀ مردم هرات این است که هرات مانند شهرهای باستانی بزرگ دنیا، به یکی از شهرهای بزرگ یونسکو بدل شود، این امر مورد پشتیبانی همه‎جانبۀ ماست و ما وزیر اطلاعات و فرهنگ و خارجه را هدایت می‌دهم که با سفیر ما در پاریس که سفیر ما در یونسکو هست، ترتیب نماید”.
با این‌حال کارشناسان امور بر این باورند که عدم آگاهی مردم و توجه دولت باعث شده تا برخی از اماکن تاریخی در این ولایت در معرض خطر فروپاشی قرار گیرد .
ولی‎شاه بهره رئیس اسبق اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که آبده‌های تاریخی نه تنها رو به فروپاشی است بلکه شماری از این اماکن به‌علت عدم آگاهی مردم تخریب می‌شوند.
او می‎گوید: “عدم “آگاهی مردم باعث شده‌است که مردم دست به تخریب آبدات تاریخی بزند و باید برنامه‎های از طریق رسانه‎ها برای آگاهی مردم در نظر گرفته شود”.
هرات بیشترین بناهای تاریخی را در سطح کشور دارد.
هم‌اکنون ۷۸۰ بنای تاریخی و ارزشمند که قدامت برخی از آن‌ها به هزاران سال می‌رسد در این ولایت وجود دارد.
مقبره گوهرشاد بیگم، مصلای هرات و کازرگاه از مناطق تاریخی و مشهور هرات‌اند که هر ساله میزبان شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشند.

دسته بندی: اجتماعی, فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد