وزارت بهداشت و نهادهای سازمان ملل متحد اعلام کرده‌است که از هر شش کودک در افغانستان یک نفر شان واکسین نمی‌شود و میزان واکسیناسیون افغانسان به‌صورت کل پایین است. در خبرنامه مشترک این نهادها که به مناسبت روز جهانی واکسناسیون امروز (یکشنبه، سوم ثور) نشر شد، آمده که واکسن کردن می‌تواند جلوی مرگ بیشتر از […]

وزارت بهداشت و نهادهای سازمان ملل متحد اعلام کرده‌است که از هر شش کودک در افغانستان یک نفر شان واکسین نمی‌شود و میزان واکسیناسیون افغانسان به‌صورت کل پایین است.

در خبرنامه مشترک این نهادها که به مناسبت روز جهانی واکسناسیون امروز (یکشنبه، سوم ثور) نشر شد، آمده که واکسن کردن می‌تواند جلوی مرگ بیشتر از یک سوم کودکان زیر پنج سال را بگیرد.

این نهادها افزوده که افغانستان یکی از کشورهای است که بالاترین میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را در جهان دارا است و از هر هزار کودک ۵۵ تن از آنان پیش از رسیدن به پنج سالگی می‌میرند.

به گفته این نهادها واکسناسیون یکی از موفقیت آمیزترین و از لحاظ اقتصادی به صرفه ترین اقدام‌ها برای حفاظت از بیماری، معلولیت و جلوگیری از مرگهای و بیماری‌های قابل پیشگیری از طریق واکسن است.

این بیماری‌ها شامل سل، فلج کودکان، اسهال، سیاه سرفه، هیپاتیت ب، آنفولانزا، سینه بغل/ ذات الریه، تیتانوس/ کزاز و سرخکان است.

فیروزالدین فیزور، وزیر بهداشت کشور گفته است که براساس آمارگیری انجام شده در سال ۲۰۱۵ از هر ۱۸ کودک یک نفر آنان قبل از رسیدن به سن ۵ سالگی جان می‌دهند.

او افزوده که پوشش واکسن در شهرهای کشور حدود ۶۱ درصد و در مناطق روستایی ۴۹ درصد است.

اکنون ۱۰ نوع واکسن به صورت رایگان به کودکان کشور رسانده می‌شود.

در این خبرنامه آمده که افغانستان تلاش‌های زیادی برای ریشه کن کردن بیماری فلج کودکان کرده و بخشهای بزرگ این کشور از بیماری فلج کودکان پاک‌سازی شده است.

به گفته این نهادها در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ مورد فلج کودکان در افغانستان ثبت شده و در سال ۲۰۱۵ شمار افراد مبتلا ۲۰ مورد گزارش شده، ولی در سال ۲۰۱۷ تاکنون سه مورد بیماری فلج کودکان در ولایت‌های قندهار و هلمند در جنوب و قندور در شمال شرق ثبت شده‌است.

دسته بندی: اجتماعی, خبرها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد