لحظه ی که سالها در انتظارش بودند. امروز ۳۵ زندانی که قبلآ از کشور ایران به هرات منتقل شده بودند سند رهایی را بدست آوردند. آنان با ابراز خرسندی نسبت به رهایی از بند می گویند که مقامات بلند پایه تلاش بیشتری برای استرداد بقیه زندانیان افغان انجام دهند. افغانستان و ایران در سال ۱۳۹۶ […]

لحظه ی که سالها در انتظارش بودند.

امروز ۳۵ زندانی که قبلآ از کشور ایران به هرات منتقل شده بودند سند رهایی را بدست آوردند.

آنان با ابراز خرسندی نسبت به رهایی از بند می گویند که مقامات بلند پایه تلاش بیشتری برای استرداد بقیه زندانیان افغان انجام دهند.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۹۶ تفاهمنامه ای را برای استرداد زندانیان به امضا رساندند.

محمد شریف فانی، رئیس محکمه استیناف هرات می گوید که بعد از طی مراحل دوسیه ها و مطابق به قانون کشور این زندانیان آزاد شده اند.

او گفت:” دوسیه های شان به نوبت از طرف ریاست استیناف به ما ارسال می شود و ما مطابق به قانون کشور جمهوری افغانستان به مجازاتی که قبلآ محکوم به مجازات شده بودند از طرف ایران و مطابق به قانون شان، ما مطابق به قوانیین افغانستان مجازات شان را تعدیل میکنیم و به اساس همین تعدیلات که صورت میگرد یک تعداد شان رها می شوند و در مجازات یک تعداد شان تخفیف به عمل می آید”.

براساس معلومات نهاد های عدلی و قضایی، تاکنون ۶۰۹ تن از زندانیان افغان مقیمم ایران به هرات انتقال داده شده اند.

نصیر احمد بهیر، سرپرست دادستانی استیناف هرات می گوید که روند بررسی دوسیه ها و رها سازی زندانیان استردادی جریان دارد.

او گفت:” جلسه قضایی در حال حاضر جریان دارد و تا وقت امرزو (دوشنبه) ابلاغ خواهد شد البته از تاریخ ۲۹ و ۳۰ در مورد ۹۰ قضیه رسیدگی شده که خوشبختانه اکثریت شان قابل رهایی می باشند”.

از میان ۳۵ زندانی رها شده ی امروز ۱۳ تن شان خانم هستند.

مسئولان محاکم هرات می گویند که جرم بیشتر این افراد، قاچاق مواد مخدر بوده که حتی برخی از آنان بنا بر قانون ایران محکوم به اعدام بوده اند اما طبق قانون افغانستان امروز سند رهایی بدست آوردند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد