هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت مواد اولیه در افغانستان و بویژه ولایت هرات افزایشِ می یابد. با آن که خوردنی‌های ویژه رمضان از قبیل خرما، انواع نوشیدنی، حبوبات و میوه جات در گوشه و کنار شهر زیاد دیده می شود، اما شماری از مردم از بلند رفتن قیمت این مواد […]

هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت مواد اولیه در افغانستان و بویژه ولایت هرات افزایشِ می یابد.

با آن که خوردنی‌های ویژه رمضان از قبیل خرما، انواع نوشیدنی، حبوبات و میوه جات در گوشه و کنار شهر زیاد دیده می شود، اما شماری از مردم از بلند رفتن قیمت این مواد خوراکی نگران اند و از حکومت می خواهند که حد اقل در ماه رمضان بر بازار های این شهر نظارت داشته باشد.

اما فروشندگان دلیل اصلی افزایش مواد خوراکی در آستانۀ فرا رسیدن ماه رمضان را تاثیر کرونا وآتش سوزی کمرگ اسلام قلعه عنوان میکنند.

این فروشندگان می گویند که در برخی از اجناس ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار ها رونما شده.

از چند سال به این طرف اداره محلی هرات از ایجاد کمیته ای درماه رمضان، برای کنترول بازار خبر می دهد اما نتیجه ی قناعت بخشی در پی نداشته.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات نسبت به وعده ها و کنترول اداره محلی از بازار خوشبین نیست.

او گفت:” کنترول بازار در دست دولت نیست و مافیا است و با فرارسیدن ماه مبارک رمضان همه ساله قیمت ها افزایش می یابد واداره محلی هرات نظارت ندارد و من رد میکنم”.

از سوی هم مسئولان محلی هرات از ایجاد کمیته ای برای کنترول بازار، در ماه مبارک رمضان خبر می دهند.

جیلانی فرهاد، سخنگو والی هرات می گوید که برنام های روی دست دارند و در صورت اقدام به احتکار، برخورد خمی شود.

او گفت:” تلاش جدی ما این است تا از یک طرف بتوانیم منابع و امکانات را با همکاری ستکور خصوصی جلب کنیم و افراد نیازمند را در ماه مبارک رمضان مورد حمایت قرار دهیم و از طرف دیگر کمیسیون دایمی جلوگیری از گران فروشی ها و احتکار در ولایت هرات ایجاد شده که این کمیسیون فعالیت خود را آغاز کرده و ارگان های زیر ربط دخیل هستند و اگر مواردی مشاهده شود در آن احتکار صورت گرفته با او برخورد می شود”.

هم اکنون یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی قزاقستانی درجه اول به ۱۶۰۰ افغانی، برنج ۲۵ کیلویی درجه یک به ۲۰۰۰ افغانی، روغن ۱۶ لیتر به ۱۶۰۰ افغانی، برنج دوم( نیمه) ۲۵ کیلویی به ۹۰۰ تا ۱۶۰۰ افغانی و همچنان خرما با وزن های ۵۰۰ تا ۷۵۰ گرام درجه یک ۶۰ تا ۹۰ افغانی در بازار های هرات به فروش می رسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد