یک هفته از تحصن صدها موتردارِ زیان‌دیده از آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه در ۲ شاهراه حیاتی هرات-تورغندی و هرات-اسلام قلعه میگذرد. معترضان، راه موترهای باری را بسته اند و این اعتراض، افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد سوختی و غذایی را در آستانه ماه رمضان را در پی داشته است.  همزمان با این، مسوولان […]

یک هفته از تحصن صدها موتردارِ زیان‌دیده از آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه در ۲ شاهراه حیاتی هرات-تورغندی و هرات-اسلام قلعه میگذرد.

معترضان، راه موترهای باری را بسته اند و این اعتراض، افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد سوختی و غذایی را در آستانه ماه رمضان را در پی داشته است. 

همزمان با این، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و اتاق صنایع و معادن هرات در یک نشست مطبوعاتی مشترک از وقوع یک فاجعه بزرگ اقتصادی و قحطی در هرات هشدار دادند.

محمد لطیف قناویزیان، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات، هشدار میدهد که اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال قحطی و فاجعه بزرگ اقتصادی وجود دارد.

قیمت مواد غذایی و سوختی در حالی بالا رفته که ماه رمضان نزدیک است و صحت عامه هرات هم از خطر شیوع موج سوم کرونا در این ولایت خبر میدهد.

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات، می گوید که در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه و بسته شدن راهها، ۸۰ درصد کارخانه‌های شهرک صنعتی تعطیل شده است.

این یعنی این که ۸۰ درصد کارگران نیز شغل‌ خود را از دست داده اند و هزاران خانواده بی نان شده اند.

آقای خادم هشدار میدهد که زنگ خطر جدی برای اقتصاد هرات به صدا در آمده است.

از سویی هم احمد سعید صدیقی، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات از توقف صدها موتر مواد سوختی و غذایی در مسیر شاهراهها خبر میدهد.

آتش سوزی ۲۵ حوت پارسال در گمرک اسلام قلعه حالا گویا به آتشی زیر خاکستر تبدیل شده و اقتصاد متزلزل کشور و به ویژه هرات را بیش از هر زمان دیگر تهدید می کند.

شماری از تاجران و سرمایه گذاران می گویند که پس از آتش سوزی تا هنوز روال تجارت و انتقال اجناس به حالت عادی برنگشته و کار و بار و تجارت هرات با رکود روبرو شده.

شیوع کرونا، بسته شدن شاهراهها و اعتصاب موترداران و فاجعه آتش سوزی گمرک اسلام قلعه سال ۱۳۹۹ را به یکی از بدترین سالها برای اقتصاد و صنعت هرات تبدیل کرد.

با گذشت این سال حالا گویا تا هنوز دود این آتش به چشم مردم میرود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد