سمینار بین المللی “بازخوانی اندیشه های امیر علی شیر نوایی” به مناسبت ۵۸۰ مین سالزاد وی امروز با حضور نوایی‌شناسان، نمایندگان کشورهای منطقه و کابینه افغانستان در هرات آغاز به کار کرد. آریا روفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گوید که افتتاح پارک نوایی، نمایشگاه و شام فرهنگی از دیگر برنامه‌های امروز این سمینار […]

سمینار بین المللی “بازخوانی اندیشه های امیر علی شیر نوایی” به مناسبت ۵۸۰ مین سالزاد وی امروز با حضور نوایی‌شناسان، نمایندگان کشورهای منطقه و کابینه افغانستان در هرات آغاز به کار کرد.

آریا روفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گوید که افتتاح پارک نوایی، نمایشگاه و شام فرهنگی از دیگر برنامه‌های امروز این سمینار ۳ روزه است.

پیام ثبت شده ویدیویی رییس جمهور غنی نیز در این برنامه پخش شد.

رییس جمهور از کشور ازبکستان به خاطر چاپ کتاب‌های امیر علی شیرنوایی قدردانی کرد.

عصمت الله ایرگشوف، نماینده خاص ازبکستان در امور افغانستان، در این برنامه از بازگشایی کنسولگری ازبکستان در هرات خبر داد.

دوکتور احمد غنی خسروی، استاد دانشگاه هرات، امیر علی شیرنوایی را از شخصیت های نامدار و ماندگار حوزه تمدنی افغانستان و منطقه میداند.

حمایت و تشویق شاعرانی چون مولانا عبدالرحمان جامی، هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد، میرعلی، خطاط مشهور و هم چنین دست داشتن در هنر موسیقی از امیر علی شیرنوایی شخصیتی هنر دوست و معارف‌پرور ساخته است.

طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، بر شناخت شخصیتهایی چون نوایی تأکید می کند.“سمینار امیرعلی شیرنوایی نتایج مشخصی خواهد داشت که در قطعنامه سمینار خواهد آمد. یکی از پیشنهادهای وزارت اطلاعت و فرهنگ ایجاد موزیم دوره تیموریان است. نکته دوم هم ساخت یک کتاب‌خانه شکوهمندی به نام امیر علی شیرنوایی است. کتابخانه ای که در آن میلیون ها جلد کتاب باشد، چون هرات جای کتای هست.”

امیر علی شیرنوایی، شخصیت چند بعدی دوره طلایی تیموریان است که از او به حیث وزیر مقتدر، دانشمند، شاعر، نویسنده، عارف و سیاستمدار مدبر نام برده میشود.

شرکت کنندگان و سخنرانان این برنامه اندیشه تساهل و مدارای امیر علی شیرنوایی را برای امروز افغانستان یک ضرورت و باید میدانند.

امیر علی شیر نوایی، در سال ۸۴۴ هـ.ق در هرات زاده شد و در سال ۹۰۶ هـ.ق در همین خطه درگذشت.

امیر علی شیر نوایی، آثار نگارشی و سرایشی زیادی از خود بر جا گذاشته که بیشتر کتاب‌های او به زبان ترکی بوده است.

او را به حیث پدر شعر ترکی اوزبکی نیز می شناسند. هرات زادگاه، تبارزگاه و محل دفن امیر علی شیرنوایی است.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد