بیکاری، نبود زمینه کار و نبود فرصت های شغلی، بیشتر از دغدغه های اصلی و همیشگی جوانان و تحصیل یافته ها است. با این حال امروز نشستی به منظور بررسی چالش ها و فرصت های تحصیلی وشغلی جوانان در هرات راه اندازی شد. ام البنین پیگیر، مسئول تنظیم برنامه ها در بنیاد فریدریش ایبرت که […]

بیکاری، نبود زمینه کار و نبود فرصت های شغلی، بیشتر از دغدغه های اصلی و همیشگی جوانان و تحصیل یافته ها است.

با این حال امروز نشستی به منظور بررسی چالش ها و فرصت های تحصیلی وشغلی جوانان در هرات راه اندازی شد.

ام البنین پیگیر، مسئول تنظیم برنامه ها در بنیاد فریدریش ایبرت که نهاد آلمانی است می گوید که این اولین برنامه و نشست با جوانان، استادان دانشگاه، مسئولان دولتی و ستکور خصوصی است که قرار است نظریات شان جمع اوری شود.

او گفت:” ما امروز نمیخواهیم برای جوانان چیزی بگویم و امروز از جوانان میشنویم و امروز آمدیم که زمنیه را برای جوانان فراهم بسازیم تا ازیک دیگر بشنوند و صحبت داشته باشند و در کنار هم نشسته و پیرامون مشکلات صحبت و پیدا کنند و در ختم این برنامه از نتیاج گفتمان طرح پالیسی که نوشته می شود در سطح محلی و ملی با مسئولان مربوط شریک ساخته خواهد شد”.

افزایش نرخ بیکاری و نبود فرصت های شغلی و تحصیلی در کشور از سالها به این طرف نگرانی هایی را به دنبال داشته است.

با این حال جوانان در این نشست با انتقاد از حکومت می گویند که تاکنون زمینه کار و فرصت های شغلی بگونه چشمگیر برای آنان مهیا نشده است.

جمشید نیکجو، استاد دانشگاه می گوید که موجویدت فساد اداری و مهیا نکردن زمینه های کاری باعث شده تا شمار زیادی از جوانان با معضل بیکاری رو به رو شوند و باید فرصت های جدید شغلی روی دست گرفته شود.

او گفت:” در قسمت اشتغال زایی برای جوانان چند کار باید صورت گیرد، اول باید که فرصت های شغلی ایجاد شود در تمام دنیا وقتی که حکومت ها روی دست می آیند یکی از شعار های آنها این است که چقدر فرصت جدید شغلی ایجاد میکنند که تا اینکه بتوانند نیروی جدید جذب شود و دوم اینکه ما باید که نیروی کار ماهر و با تجربه تربیت کنیم یعنی محیط های دانشگاهی ما باید که مهارت های شغلی آموزش دهند”.

قرار است نیاز ها بررسی و نظریات شماری از جوانان، استادان دانشگاه، مسئولان دولتی و ستکور خصوصی در این برنامه گرفته و با تهیه بسته ی به ادارات مربوطه از جمله اصلاحات اداری شریک ساخته شود.

زلمی مالیار، رئیس اداره اصلاحات اداری و خدمات ملکی هرات در این برنامه می گوید که تنها در سال قبل ۱۷۰۰ تن از جوانان را در بست های مختلف دولتی استخدام کرده اند که این روند در سال ۱۴۰۰ هم ادامه دارد.

او گفت:” بعد از سه سال در سال ۱۳۹۹ موفق شدیم امتحان جمعی مجددی دایر کنیم که یک تعداد زیادی از جوانانی که تازه فارغ شدند از دانشگاه ها چونکه نیاز به تجربه کاری در بست های ۵ و ۶ نیست در این بست ها استخدام کنیم و ما بعد از این امتحام جمعی معطل نمیکنیم که یک و دو سال بگذرد و شاید که دو و یا سه ماه بعد دوباره ما امتحان جمعی داشته باشیم ریاست معارف قول دادند شاید در حدود ۷۰۰ بست معلمی دیگر هست که به اختیار ما قرار می دهند و حدود ۳۰۰ بست اداری هست که جوانان تازه فارغ شده میتوانند که بدون تجربه کاری در این بست ها استخدام شوند”.  

این اولین نسشت و نظر خواهی با حضور جوانان و استادان دانشگاه در هرات بود که توسط این نهاد برگزار شد و قرار است در برخی دیگر از ولایت های کشور بشمول مرکز راه اندازی و چالش های شغلی و تحصیلی بررسی شود.

سالانه صد ها تن از جوانان از رشته های مختلف دانشگاه های دولتی و خصوصی فارغ می شوند که بیشتر شان از نبود فرصت های شغلی رنج می برند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد