شماری از کنشگران مدنی و اجتماعی هرات در کنفرانس “مبارزه با فساد” می‌گویند که ۱۶ نهاد ایجاد شده برای مقابله با این پدیده کارساز نبوده و فساد همچنان رو به افزایش است. شرکت کنندگان این برنامه فساد را مادر تمام مشکلات فعلی افغانستان میدانند و تأکید می‌کنند تا زمانی که صلح اجتماعی محقق نشود صلح […]

شماری از کنشگران مدنی و اجتماعی هرات در کنفرانس “مبارزه با فساد” می‌گویند که ۱۶ نهاد ایجاد شده برای مقابله با این پدیده کارساز نبوده و فساد همچنان رو به افزایش است.

شرکت کنندگان این برنامه فساد را مادر تمام مشکلات فعلی افغانستان میدانند و تأکید می‌کنند تا زمانی که صلح اجتماعی محقق نشود صلح سیاسی نیز در کشور رونما نخواهد شد.

سید اشرف سادات، از کنشگران مدنی هرات می‌گوید که ساختارهای ایجاد شده برای مبارزه با فساد در ۲۰ سال گذشته کارآمد نبوده و باید رویکرد جدیدی مبتنی بر خواست مردم روی دست گرفته شود.

تا کنون ۱۶ نهاد برای مبارزه و کاهش فساد در افغانستان به نام مختلف ایجاد شده.

علی وثیقی، مسوول ولایتی دیده بان شفافیت افغانستان بر این باور است که این اداره ها خود زمینه‌ساز فساد در کشور شده و این پدیده رو به افزایش است.

فساد، چرخه زندگی را با بن بست روبه‌رو کرده و دود آن بیشتر به چشم مردم می‌رود.

ملکه رسولی، از فعالان حقوق بشری می‌گوید در نهایت این مردم هستند که تاوان سنگین فساد را می‌پردازند.

در کنفرانس امروزی مبارزه با فساد همچنان بر راهکارهای اجتماعی مبارزه با فساد نیز تأکید شد.

فرشته یعقوبی، یکی از گردانندگان این برنامه می‌گوید که شهروندان باید از قوانین آگاهی پیدا کنند تا زمینه رشد و گسترش فساد گرفته شود.

رشوت، اختلاس، سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی، استفاده از منابع ملی به نفع منافع شخصی و عدم تطبیق قوانین در ادارات از جمله مثالهای بارز فساد در کشور است.

این پدیده چون ویروسی در لایه‌های مختلف سرایت کرده و تطبیق قوانین و انکشاف متوازن در کشوری را که از فاسدترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

گزارش‌گر: جواد محمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد