نمایشگاه تصاویر مدال ها، عکسها و فرامین استاد عبدالواحد بهره، بنیانگذاران معارف نوین هرات، امروز با حضور فرهنگیان، استادان دانشگاه، خطاطان، نماینده کشور ترکیه و شهروندان برای یک روز گشایش یافت. علی ارغوان چنار، مسئول دفتر تیکا ترکیه در هرات هدف از ایجاد این نمایشگاه را شناخت بیشتر مردم با شخصیت ها و کارکرد های […]

نمایشگاه تصاویر مدال ها، عکسها و فرامین استاد عبدالواحد بهره، بنیانگذاران معارف نوین هرات، امروز با حضور فرهنگیان، استادان دانشگاه، خطاطان، نماینده کشور ترکیه و شهروندان برای یک روز گشایش یافت.

علی ارغوان چنار، مسئول دفتر تیکا ترکیه در هرات هدف از ایجاد این نمایشگاه را شناخت بیشتر مردم با شخصیت ها و کارکرد های آنان عنوان میکند.

او گفت:” تا ماه مبارک رمضان تقیربآ ۱۰ برنامه فرهنگی و هنری روی دست داریم و تقریبآ چند کتاب قرار است که چاپ شود و در آینده نزیدک پلان است که مقبره مولانا جامی بازسازی کنیم”.

در این نمایشگاه ۶۱ عکس از دریافت مدال ها، فرامین و حضور استاد عبدالواحد بهره در جلسات و برنامه های بزرگ ملی و محلی به تصویر کشیده شده است.

ولی شاه بهره، مسئول فرهنگسرای استاد عبدالواحد بهره، می گوید که طی ۶۰ سال این فرمان ها و مدال ها برای استاد بهره اهدا شده که جمع آوری آنان سالهای زیادی را در برگرفته است.

او گفت:” استاد بهره در سال ۱۳۰۰ در کنار علامه سلجوقی به تاسیس معارف نوین هرات بزل همت کردند که اخذ ۷ مدال نایل آمدند و در پست های سرپرست و معاون معارف هرات، نماینده ارتباط خارجه در ترغندی، نماینده مردم در دور هشتم پارلمان، رئیس دادستانی استناف، مدیر مسئول و مدیر مرستون وظیفه اجرا کردند”.

اما فرهنگیان هرات می گویند که باید اداره اطلاعات و فرهنگ در تلاش جمع آوری آثار و یاد بود از شخصیت های گم نام هرات برنامه های منظمی روی دست گیرد.

عبدالناصر صوابی، استاد دانشگاه می گوید که جنگ های سالهای اخیر در کشور، باعث شده تا آثار برخی از شخصیت های هرات از بین برود که نیاز به جمع آوری دارد.

او گفت:” مرحوم استاد مشعل می گفتند که خانه ی من در نزیدک منار های هرات موقعیت داشت و در زمان جنگ ها بمب اصابت کرد و تمام آثار من از بین رفت و مثل استاد مشعل خیلی از شخصیت های دیگر هم هست که در زمان جنگ ها آثار شان از بین رفته و نیاز به جمع آوری دارد و این چنین اقداماتی کمک میکند که تا ما رد پای بیشتری پیدا کنیم و تا بتوانیم هویت خود را حفظ کینم”.

با این همه جاوید ضرغام، آمرفرهنگ و هنر اداره اطلاعات وفرهنگ هرات می گوید که قرار است در سال ۱۴۰۰ برنامه های به منظور جمع آوری نسخ و چاپ آثار شخصیت ها و بزرگان هرات روی دست گیرند.

او گفت:” در سال ۱۴۰۰ قرار است برنام های مختلفی بخاطر جمع آوری اسناد و آثار تاریخی داشته باشیم که آریشف نسخت خطی را فعال می سازیم و آثار، مکاتب و فرمان ها و اسناد مختلف دولتی که در دفتر مقام ولایت هرات است را جمع
آوری میکینم و رسمآ از آنان درخواست کردیم”.

استاد عبدالواحد بهره، ۳۷ سال پیش از امروز در هرات در گذشت و او از بنیانگذاران معارف نوین هرات است.

او در دوره حیات خود ۱۴ کتاب را تحریر کرده که از این میان دو کتاب آن چاپ و به بازار عرضه شده است.

گزارش‌گر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد