نودمین سالگرد تأسیس انجمن ادبی هرات امروز با گردهمایی ادب‌دوستان و قلم بدستان این ولایت با رونمایی از ۳ اثر ادبی تجلیل شد.  انجمن ادبی هرات فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده و حتی در زمان طالبان با دایر کردن جلسات و چاپ نشریه اورنگ هشتم فعالیت‌های ادبی آن متوقف نشده است. محمد داوود […]

نودمین سالگرد تأسیس انجمن ادبی هرات امروز با گردهمایی ادب‌دوستان و قلم بدستان این ولایت با رونمایی از ۳ اثر ادبی تجلیل شد. 

انجمن ادبی هرات فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده و حتی در زمان طالبان با دایر کردن جلسات و چاپ نشریه اورنگ هشتم فعالیت‌های ادبی آن متوقف نشده است.

محمد داوود منیر از اعضای این انجمن از بی‌مهری‌ها نسبت به این مجموعه ادبی کشور گلایه دارد.“ما نهاد دولتی نیستیم و بودجه نداریم. انتظار ما از وزارت و ریاست اطلاعات و فرهنگ و اداره محلی این است که در قسمت فعالیت‌های ادبی و انجمن ادبی فعالیت خوبی داشته باشند. و حمایتگر خوبی باشند که تا حالا متأسفانه یا نبودند یا بسیار کم بودند.”  

محمد ناصر رهیاب، از نویسندگان و اعضای انجمن ادبی هرات، اما انگشت انتقاد خود را به سوی فرهنگیان هرات نشانه می‌گیرد.

او می‌گوید که این وظیفه خود فرهنگیان است تا از ارزش‌های فرهنگی جامعه پشتیبانی کنند.“متأسفانه که مادی‌زدگی و ضد ارزشی حرکت کردن در جامعه ما چنان شده که ما به کارها و نهادهای فرهنگی توجه چندانی نمی‌کنیم. ما فرهنگی‌ها باید درست کار بکنیم که نمی‌کنیم. ما باید سرمایه بگذاریم که نمی‌گذاریم. حالا اورنگ هشتم چاپ نمی‌شود. همه ما از من گرفته تا به آخر ما این توان را داریم که از نظر اقتصادی هزینه کنیم و آن را چاپ کنیم، ولی نمی‌کنیم.”

همزمان با این گلایه‌ها اداره اطلاعات و فرهنگی هرات، اما برای ادب‌دوستان و فرهنگیان خبرهای خوبی دارد.

آریا رووفیان، مسوول اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که قرار است با هدایت رییس جمهور انجمن ادبی هرات زیر چتر حمایتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اکادمی علوم افغانستان قرار بگیرد.

به گفته رووفیان قرار است مشکل جا و مکان انجمن ادبی نیز حل شود.

انجمن ادبی هرات نخستین انجمن ادبی در سطح کشور است و در سال ۱۳۱۰ خورشیدی نخستین مجله تخصصی ادبی نیز از سوی این انجمن به چاپ رسید.

سالانه با کمک نیکوکاران و برخی انتشاراتها نزدیک به ۱۰ کتاب از سوی انجمن ادبی به چاپ می‌رسد.

 به دلیل مشکلات اقتصادی چاپ نشریات این انجمن متوقف شده و تنها سایت انترنتی این مرکز فعال است. انجمن ادبی هرات، کانون شاعران و ادب‌دوستان است و برنامه‌های نقد شعر و داستان، پژوهش‌های ادبی، خاطره‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی از کارکردهای فعلی این نهاد ادبی است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد